Forum Depression och ångest


Frågor om Biopiolär sjukdom.

Min läkare antyder att jag har biopiolär sjukdom. Växlar att vara djup deprimerad och hypomani. Jag hävdar att ångesten gör mig uppspeddad och överaktiv. Men jag ser ju själv nu att jag växlar i stämningsläge. Det är en sådan djup sorg att det är så här. Sådana växlingar i psyket som sliter och tär. Förstör ju mycket för mig själv när jag är uppspeedad/överaktiv som jag då inte är medveten om. Har börjat medicinera med Lamictal. Tar det många veckor innan jag ser något tecken på bättring? Nu är jag djupt deprimerad. Någon som har erfarenhet av denna sjukdom? Tacksam för svar.

Jag har erfarenhet. Är misstänkt bipolär. Hur man nu bara kan vara det. har provat lamictal, men den hjälpte ej för mej Innan hade jag litium o Citalopram. Nu har jag samma igen. (lamictal va emelllan) Tyckte det va obehagligt att litium egentligen är ett slags gift. Kommer tyvärr ej ihåg hur länge ja tog lamictal ianna vi kom fram till den ej hjälpte. Vill du prata mer om manodepp (ja har som dej depp o hypomani) så är det bara du skickar pm Kram


Jag har också fått den diagnosen Bipolärt syndrom. Men det finns ju olika typer, mitt stämningsläge kan växla rätt fort, ibland under en och samma dag, men oftast med några dagars mellanrum. Är som du säger slitigt med de här snabba växlingarna och jag upplever också som du att man ställer till det för sig ibland när man är alltför uppe och flyger. Jag upplever då andra som tröga och hämmade, tankarna bara flyger, går så fort att jag själv ej hinner med, blir väldigt impulsiv och naiv. Sedan när jag kommer ner skäms jag för hur jag betett mig. När jag ramlar ner vill jag istället isolera mig, vågar ej lita på mig själv, har då svårt att ta beslut, har ångest och ibland dödslängtan. Det är svårt för andra att förstå och hänga med i växlingarna , är förvirrande även för mig själv. Känns som jag är två olika människor i en. Jag medicinerar nu med Lamictal och cipramil, håller fortfarande på att ställa in dosen på lamictal, sist jag var hos läkaren ville han höja dosen men jag tyckte jag blev sämre, blev mkt trött, yr i huvudet, orkade ingenting, fick problem att sova,vilket ledde till att jag blev mer deprimerad. Har nu gått tillbaka i dos och känner mig bättre. Tycker att det här är den medicin som jag fungerat bäst, är mer stabil i humöret.Har tidigare fått Litarex, (Lithium) men upplevde då att jag blev helt avstängd från känslor, kunde varken känna mig glad eller ledsen, kändes som inget bekom mig. Var bara blank. men jag vet att den fungerar för andra, är mycket individuellt det här med medicinering. Eftersom det inte går att mäta rent vetenskapligt hur medicinen fungerar för någon. man får helt enkelt prova sig fram. Dosen är ju också individuell. Lamictal tar ganska lång tid att ställa in, man börjar ju med en ganska låg dos och kryper uppåt. Jag ligger själv på 250 mg nu. Vanligt att man kan ligga mellan 250-400mg. Du får gärna höra av dig via pm om du vill. Kram /A


Hej! Jag lider också av bipolär sjukdom.Jag kände samma som dig i början men börjar att känna mig bättre och bättre,allt efter som medicinen lamotrigin börjar att verka(tar nu200 mg /dag). Jag vill bara säga att du inte skall ge upp, just detta med humörändringar är det som tillhör bipolärt syndrom med upp och nedgångar. Det kan ta sin tid innan medicinen börjar att fungera. jag vill också säga att du inte skall känna skam eller misslyckande efter att ha fått denna diagnos. Det är inte värre än att ha andra sjukdommar som tex diabetes.det viktiga är att du har en fungerande kontakt inom sjukvården som kan hjälpa dig när du behöver,med många vänliga hälsningar Selma


Ni som Har Bipolär sjukdom och som medicinerar med Lamictal har Ni fått biverkan som viktuppgång?? Hudutslag?? Min akne har blivit värre. Är utslagen akneliknande utslag? Någon som vet hur de ser ut?


Jag har ej fått några sådana biverkningar. Ta kontakt med din läkare om du är osäker angående hudutslagen. Viktigt att de får titta på det. Man måste sluta med medicineringen om sådant uppstår, då försvinner det. Kram


hej har oxå bipolär o växlar mellan hypomani o deprresioner jag äter både litum o lamictal vet bara att det kan ta tid innan medicinen verkar


Hej!absolut gör jag det.Lamictalen tar tid innan den verkar ,för mig tog det ca 10-12v men har du ätit medecinen länge så kankse du måste byta.Jag har fått diagnosen biopolär så äter lamictal 200mg vilket är ganska lite,har även atar x 25mg kan hjälpa mot ångest.Jag hoppas det går bra för dig ha tålamod med denna medecin.Kram


Jag rekommenderar detta butiken att köpa lamictal http://medicineronline.net/

Annons
Annons
Annons