Forum Depression och ångest


alt.medicin

Hej Är det nån som provat nån alt.medicin efter att ni slutat med antidepressiva?? Var hos läkaren och ville sluta med Mirtazapin,då jag ätit den i 6 mån. och är nu på halva tabletten,och frågade om jag kunde sluta och börja på nån alt.medicin som inehåller johanesört. Svaret jag fick är att jag kunde sluta bara rakt av (eftersom jag redan ätit halva tabletten sen augusti mån.) och efter 3-4 dagar så kunde jag börja med nån receptfri atl.medicin från apoteket. Läkaren tyckete att jag skulle vara på samma trappa som med Mirtazapin om ja börjar 3-4 dagar efter Mirtazapin. Vill sluta för jag mår rätt så bra nu,fast nu kommaer höstdepression och vädret skiftar o det kan jag känna lite på mig..men... och så har jag gått upp i vikt,vilket jag inte mår bra av... Så jag undrar är det nån som gjort nåt sånt och i så fall hur mådde ni??? Ha det gott

Har inte prövat men johannesört brukar visa sig ha viss effekt jämfört med placebo mot depression. Det finns väldigt många studier och information att hitta om man söker på engelska. Johannesört på engelska blir "St johns wort". Vad jag kan hitta från att ha läst internationella källor så har Johannesört visat sig ha viss effekt, men mindre än antideppressiv medicin, samt att i länder som sverige och tyskland så överdrivs effektiviteten. Kan vara bra att veta om man ska kolla på undersökningar och tester som gjorts. Däremot är biverkningarna också mycket lindrigare jämfört med antidepressiva så om du känner dig bra psykiskt och redo att sluta Mirtazapin,så kan det vara en utmärkt lösning att testa johannesört om du känner dig lite osäker över att gå helt utan hjälpmedel genom höstmörkret. En viktig sak bara att komma ihåg är att Johannesört stör i princip alla andra mediciners verkan i kroppen eftersom det hindrar levern att ta upp dom och binda sig med ämnena på rätt sätt eller inte alls. Så om du äter några somhelst andra mediciner i tablettform så bör du kolla noga med läkaren att den medicinen inte blockeras. Hoppas något var till hjälp. :)

Annons
Annons
Annons