Så hanterar du stress, oro och rädsla (digital kurs)

Många av oss känner oss stressade i vardagen. Hur stressen yttrar sig och orsakerna till den styrs av gener, personlighet, livserfarenhet och hur vi uppfattar situationer. I den här kursen får du verktyg att hantera utmanande tankar och känslor samt öka närvaron i nuet.


Talking Wellness
Innehållet är framtaget av: Talking Wellness

Så hanterar du stress, oro och rädsla (digital kurs)

 

Rabatt 20

 

20% rabatt för dig som prenumerant på Netdoktor
under maj månad! Ta del av erbjudandet » 

 

 Förutom verktygen för att hantera utmanande tankar och känslor får du i föreläsningen också några övningar för en mer medveten närvaro i nuet. Dessutom innehåller kursen värderingsövningar till att utforska vad som på riktigt är viktigt för dig. 

Läs mer om kursen och beställ här » 

Varför vi tagit fram en kurs om stresshantering

Många av oss känner oss stressade i vardagen. Vi tänker att vi borde träna mer, äta bättre och vara en bättre livskamrat, kollega, förälder. Och vi oroar oss för vad som skulle hända om det blir si eller så. Alla är unika. Hur stressen yttrar sig och orsakerna till den styrs av gener, personlighet, livserfarenhet och hur vi uppfattar och tolkar situationer. 

Vi människor är också lika varandra. Evolutionen har försett oss med förmågan att känna  stress. Förmågan har fått oss att överleva och är funktionell när vi står inför ett reellt hot, som när vi måste fly från ett jagande lejon på savannen. Kortvariga stressreaktioner är vi byggda  för och dem klarar vi.  

Den mänskliga hjärnan har också utvecklats till att kunna förutse framtida hot. Det är en  tillgång men samtidigt kan tankeapparaten inte skilja på ett faktiskt och ett eventuellt hot.  Stressreaktionen upplevs på samma sätt i kroppen. Därför är det av stor betydelse för vårt  välmående hur vi förhåller oss till våra tankar, känslor och förnimmelser. Det är också något  vi kan lära oss att kontrollera.

Om föreläsningen 

Medverkande: Liselott Adsjö, KBT-terapeut och Kajsa Ernst, skådespelare 

Föreläsningen är uppdelad i två block, totalt ca. 40 min.  

Del ett: cirka 8 minuter, Liselott beskriver av hur våra tankar och känslor kan ställa till det för  oss, kort om stressens och hjärnans funktion.  

Del två: cirka 32 minuter, Liselott och Kajsa exemplifierar och illustrerar tillsammans ett  flertal metoder och verktyg för att hantera stress och oro.

Du får fri tillgång till kursen under en månad

Den digitala kursen kan du ta del av under en månads tid, när som helst och vid ett obegränsat  antal tillfällen. Du väljer själv plats, tillfälle och tid. Den går att se på dator, platta och smart  telefon. 

Läs mer om kursen och beställ här » 

Om Liselott Adsjö 

Utbildad KBT-terapeut (steg1), Par- och familjeterapeut (steg1), coach. • Drygt tio års erfarenhet av att möta personer för terapeutiska samtal, bland annat inom  stress, oro, rädsla och ångest. 

Använder terapimetoden ACT (Acceptance and Commitment Therapy), som ingår i den så  kallade tredje vågens KBT och visat sig vara hjälpsam vid stress och oro. Verktygen i  föreläsningen är hämtade från ACT. 

• Arbetar med individ- och grupputveckling genom företaget Talking Wellness sedan 2008.

 

Få mejl när vi publicerar något nytt inom detta område

Du kan avsäga dig våra utskick när som helst genom att klicka på en länk som finns i alla utskick. Läs mer om Netdoktors personuppgiftspolicy här .