Ny patientlag har resulterat i längre väntetider

Den första januari 2011 infördes en ny patientsäkerhetslag vars syfte var att göra vården säkrare för patienterna. Men sedan Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, lämnade ifrån sig patientklagomålen har handläggningstiderna mer än tredubblats, visar en granskning som SvD gjort.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-09-23
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Sedan den nya patientsäkerhetslagen trädde i kraft har väntetiden för patienter som klagat på vården tredubblats. Idag finns cirka 8000 klagomålsärenden registrerade och inom sex månader skulle den som gjort en anmälan få ett svar. Men SvD:s granskning visar att den som fått vänta längst på svar har snart fått vänta i två år.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, bildades 1 juni 2013, och har sedan dess tagit över ansvaret för klagomålsärenden.

Susanne Gullack Flyrén, en av enhetscheferna på IVO, säger att målet idag är att alla ska få ett beslut inom 12 månader. Hon berättar också att patientsäkerhetslagen hindrar myndigheten från att effektivisera arbetet.

Annons
Annons

– Hur lång tid ett ärende tar från anmälan till beslut varierar beroende på hur komplicerat det är. I värsta fall kan det ta upp till två år. Rent generellt kan man säga att den utredningsprocess som fastställts i patientsäkerhetslagen innebär att det nästan är omöjligt att göra en utredning på kortare tid än sju månader.

Har du någon gång gjort en anmälan och hur länge har du i så fall fått vänta? Kommentera direkt under artikeln.  

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons