Ny patientlag har resulterat i längre väntetider
Sedan den nya patientsäkerhetslagen trädde i kraft har väntetiden för patienter som klagat på vården tredubblats. Idag finns cirka 8000 klagomålsärenden registrerade och inom sex månader skulle den som gjort en anmälan få ett svar. Men SvD:s granskning visar att den som fått vänta längst på svar har snart fått vänta i två år.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, bildades 1 juni 2013, och har sedan dess tagit över ansvaret för klagomålsärenden.
Susanne Gullack Flyrén, en av enhetscheferna på IVO, säger att målet idag är att alla ska få ett beslut inom 12 månader. Hon berättar också att patientsäkerhetslagen hindrar myndigheten från att effektivisera arbetet.
– Hur lång tid ett ärende tar från anmälan till beslut varierar beroende på hur komplicerat det är. I värsta fall kan det ta upp till två år. Rent generellt kan man säga att den utredningsprocess som fastställts i patientsäkerhetslagen innebär att det nästan är omöjligt att göra en utredning på kortare tid än sju månader.
Har du någon gång gjort en anmälan och hur länge har du i så fall fått vänta? Kommentera direkt under artikeln.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu