Läkare skeptisk till hälsotjänster på apoteken

Sedan en tid tillbaka erbjuder apoteken enklare hälsotjänster som till exempel blodtrycksmätning och allergitester. Men det är inte alla som uppskattar den här typen av tjänster. I en artikel i Hallandsposten kritiserar allmänläkaren Magnus Leijon den nya typen av tjänster.

erika-sjoo
Publicerad den: 2016-03-16
Författare: Erika Sjöö, Redaktör

Annons

Tidningen Hallandsposten har skrivit om de hälsotjänster som många apotek erbjuder sina kunder. Det kan vara blodtrycksmätning, babykonsultationer och allergitester och enligt det apotek tidningen intervjuat så är kunderna positivt inställda till hälsotjänsterna.

Men det är inte alla som uppskattar apotekens nya typ av utbud. Allmänläkaren Magnus Leijon är skeptisk.

Ett lätt förhöjt blodtryck behöver inte betyda någonting hos en person där allt i övrigt ser bra ut, medan det hos en annan person kan vara viktigt att behandla. Jag tror att det här riskerar att skapa mer oro hos människor, säger Magnus Leijon till Hallandsposten med anledning av de blodsockerkontroller och blodtryckskontroller som finns på vissa av apoteken eller i anslutning till dem.

Annons
Annons

Enligt Magnus Leijon bör det finnas sjuksköterskor, läkare eller andra medicinskt skolade personer för att kunna tolka resultaten på rätt sätt.

”Oseriöst med hälsotjänster”

Vidare menar Magnus Leijon att apoteken ska ägna sig åt sådant de är bra på medan sjukvården gör det den är bra på.

– Jag tycker inte att det här är seriöst. Jag tycker att man som patient har rätt att få en bedömning av någon som inte samtidigt har aktier i eller kan tjäna pengar på den produkt man står och förespråkar, säger Magnus Leijon till Hallandsposten.

Annons
Annons

Skulle du kunna tänka dig att göra till exempel ett allergitest eller blodtrycksmätning på apoteket? Litar du på att personalen på apoteket vet vad de gör? Diskutera gärna.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Anette Nyman 2016-03-16 15:32 (3 år sen)

    Hej! Jag ogillar starkt att Apoteket ska sälja medicin så fort man klivet innanför dörren. Jag kollade mitt blodtryck där och hade en gnutta för högt (troligen f att jag hade stångats i tunnelbanan just innan) - 130/85. Jag fick rådet att inte promenera för fort och inte anstränga mig för mycket på gymmet. Jag blev helt chockad och gick till doktorn. Hon konstaterade blodtryck 120/75 efter vila och blev jätteupprörd, vilket jag redan var. Inte ska väl "krängare" göra hälsokontroller. Totalt oseriöst!

  • Avatar Anette Nyman 2016-03-16 15:12 (3 år sen)

    Hej! Jag ogillar starkt att Apoteket ska sälja medicin så fort man klivet innanför dörren. Jag kollade mitt blodtryck där och hade en gnutta för högt (troligen f att jag hade stångats i tunnelbanan just innan) - 130/85. Jag fick rådet att inte promenera för fort och inte anstränga mig för mycket på gymmet. Jag blev helt chockad och gick till doktorn. Hon konstaterade blodtryck 120/75 efter vila och blev jätteupprörd, vilket jag redan var. Inte ska väl "krängare" göra hälsokontroller. Totalt oseriöst!

  • Avatar Anette Nyman 2016-03-16 15:39 (3 år sen)

    Hej! Jag ogillar starkt att Apoteket ska sälja medicin så fort man klivet innanför dörren. Jag kollade mitt blodtryck där och hade en gnutta för högt (troligen f att jag hade stångats i tunnelbanan just innan) - 130/85. Jag fick rådet att inte promenera för fort och inte anstränga mig för mycket på gymmet. Jag blev helt chockad och gick till doktorn. Hon konstaterade blodtryck 120/75 efter vila och blev jätteupprörd, vilket jag redan var. Inte ska väl "krängare" göra hälsokontroller. Totalt oseriöst!

  • Avatar Anette Nyman 2016-03-16 15:02 (3 år sen)

    Hej! Jag ogillar starkt att Apoteket ska sälja medicin så fort man klivet innanför dörren. Jag kollade mitt blodtryck där och hade en gnutta för högt (troligen f att jag hade stångats i tunnelbanan just innan) - 130/85. Jag fick rådet att inte promenera för fort och inte anstränga mig för mycket på gymmet. Jag blev helt chockad och gick till doktorn. Hon konstaterade blodtryck 120/75 efter vila och blev jätteupprörd, vilket jag redan var. Inte ska väl "krängare" göra hälsokontroller. Totalt oseriöst!

  • Avatar anette nyman 2016-03-16 16:07 (3 år sen)

    Hej! Jag ogillar starkt att Apoteket ska sälja medicin så fort man klivet innanför dörren. Jag kollade mitt blodtryck där och hade en gnutta för högt (troligen f att jag hade stångats i tunnelbanan just innan) - 130/85. Jag fick rådet att inte promenera för fort och inte anstränga mig för mycket på gymmet. Jag blev helt chockad och gick till doktorn. Hon konstaterade blodtryck 120/75 efter vila och blev jätteupprörd, vilket jag redan var. Inte ska väl "krängare" göra hälsokontroller. Totalt oseriöst!

  • Avatar Farmaceuten 2016-03-17 20:00 (3 år sen)

    Hej Anette! Undrar lite varför du bestämmer dig för att stångas i tunnelbanan och sen väljer att kolla blodtrycket? Och varför väljer du en tjänst som du kallar oseriös? Tråkigt tycker jag och det säger mer om dig än om tjänsten. Apoteken tjänar inget på att berätta för dig att ditt blodtryck ligger lite högt och att du behöver kontakta vården för att få en grundligare utredning.

  • -
    Maria 2016-03-18 15:18 (3 år sen)

    Nej jag skulle aldrig göra sådana test hos apoteket, jag går till en läkare istället. Testerna är dyrare på apoteket än på vårdcentralen och frikort gäller heller ej på apoteket. Jag tror också apoteket kommer försöka sälja på en massa produkter.

  • Avatar anette nyman 2016-03-18 16:40 (3 år sen)

    Hej, Farmaceuten! Tack för svaret. Jag är helt ovan vid att kolla blodtrycket, därför kände jag inte till att man skulle sitta en stund innan man kollade det. Jag litade på att Apoteket skulle göra en bra undersökning. Men det visade ju sig att de inte gjorde det, då de dels inte bad mig sitta en stund och vila, dels missbedömde resultatet så grovt och skrämde mig. Nä, det är klart att de inte tjänar på att skicka mig till doktorn. De gjorde inte heller - det var jag som blev skraj då de skrämt upp mig, och självmant gick dit. Men de kan få in kunder på Apoteket genom att sälja oseriösa tjänster. Lätt hänt att handla något när man ändå är där. Jag kommer aldrig mer att kolla mitt blodtryck på Apoteket. Ej heller anlita dem för rådgivning läkare bör göra. Det förstår du väl? Ha en bra dag!


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons