Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Journalsystem kan skada patienter

Dagens journalsystem leder ofta till att patienter hamnar i kläm, eftersom det inte är säkert att läkaren vet vilka mediciner du redan tar eller vilka sjukdomar du haft.

Publicerad den: 2015-02-23

Annons

– Vården har utvecklats enormt, vi har väldigt avancerad utrustning, men när det gäller att skicka information då är det stenåldern, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren till SVT.

Problemet ligger i att olika enheter inom vården har egna datoriserade journalsystem som inte kan kommunicera med varandra. Därför skickas en patients journal med post eller fax, för att vara på den säkra sidan. Något som gäller mellan olika landsting, mellan landsting och vård i kommunal regi samt även mellan vissa sjukhus och vårdcentraler inom samma landsting.

Proceduren kan medföra en risk för patienterna, påpekar Heidi Stensmyren.

Annons
Annons

– Vi kan ha bristfällig information, svårt att få fram rätt information och så kan det ta väldigt lång tid för patienten, säger hon till SVT.

Svårigheter med att skicka journaler finns i hela landet. Johan Styrud arbetar som kirurg på Danderyds sjukhus i Stockholm, och han säger att det inte alltid fungerar att beställa journalerna som behövs innan patienten anländer. Dessutom är det tidskrävande. Personnumren behöver maskeras, man måste ringa till vårdcentralen så att någon tar emot faxet och därefter ringa efteråt och se till att allt kom fram ordentligt.

– Sedan kan jag ändå upptäcka att jag fått fel sidor, och då måste hela proceduren göras om, säger Johan Styrud till SVT.

Det föråldrade journalsystemet är en av Läkarförbundets största frågor, enligt Heidi Stensmyren. I dag finns ingen statistik på hur många felbehandlingar som görs på grund av att journalerna inte kan överföras digitalt.

Annons
Annons

– Nära hälften av alla mejl jag får från våra medlemmar handlar om problem med våra IT-system, säger hon till SVT.

Även den statliga utredaren Sören Olofsson håller med om att problemet är allvarligt. Det är bråttom att förbättra sättet som journalerna skickas på.

– Varje dag riskerar patienter att skadas i Sverige på grund av att rätt information inte finns på plats, säger han till SVT

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Tidigare användare 2015-02-24 17:50 (9 år sen)

    i VILKA LÄN KAN MAN LÄSA SIN EGEN JOURNAL?
    HUR GÅR MAN TILLVÄGA?
    MVH
    GUNN

  • Avatar Tidigare användare 2015-02-24 13:28 (9 år sen)

    Mycket kloka synpunkter. Håller absolut med dig Towanda.

  • Avatar Tidigare användare 2015-02-23 19:50 (9 år sen)

    Jobbat inom vården som kanslist och hade ansvar för arkiven på stället från 1985-1997. Varför har detta system ej utvecklats?? Så dåligt att man blir förbannad! Vad är problemet och svårigheten? Varför har landstingen olika system så de inte kommer åt journalerna på olika sjukhus?????? Det kan väl inte vara några större svårigheter att fixa ?? Tröttsamt vad allt är tungrott;( likadant inom allting beträffande vården;(

  • Avatar Tidigare användare 2015-02-23 14:43 (9 år sen)

    Att ha tillgång till patients journal från annan vårdgivare, före besök, finns det både för o nackdelar med. Smidigt förstås, för att läsa in sig på lab tester, medicinering, sjukskrivningsperioder.. Men när det sen kommer till vad som finns infört i journal, angående läkarens subjektiva tolkningar av den information som hämtats från patienten själv, kan det råda tveksamheter. Patienter tar i allmänhet inte del av det som är skrivit i journal, vid varje besök. I de fall det råder felaktigheter/missuppfattningar, så finns risk för att effekten blir en spinn-off med nedåtgående spiralkurva. Det första felet, kommer en annan (utifrån att det ursprungliga felet ligger som grund till nästkommande bedömning). En del kan tänkas oväsentligt o inte lyftas för att prata runt, utan tar för givet en omedveten egen tolkning. Patienten kan ställa sig frågande till vissa underlag, men undviker att fråga, med tanke på det gamla traditionella läkare-patient befinner sig i maktposition/beroendeställning. Med tanke på omsättningen av läkare, går inte en felaktighet att rätta till på ett enkelt sätt..
    Varför inte inhämta information av patienten själv o vid frågeställningar, med patientens medgivande, ringa tidigare vårdinrättningar? Med tanke på den tid, det tydligen, ändå tar..


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.

Annons