Glöm IVO – klaga på vården direkt på sjukhuset
Förslaget är tänkt att förkorta utredningstiderna, enligt särskilde utredaren Anders Printz.
– Vi föreslår att patienterna snabbt ska få svar av vårdgivaren och information om varför det här hände och vad vårdgivaren gör att för att det inte ska hända igen, säger han till Ekot.
Redan nästa sommar föreslås missnöjda patienter kunna ta upp klagomål direkt med sin vårdgivare. Denna systemförändring ska också ge Inspektionen för vård och omsorg mer tid till olika vårdöversyner, som exempelvis granskningar av vårdgivare som fått upprepade klagomål från patienter.
– Det här kommer att innebära att klagomålen tas om hand mycket tidigare, och mycket snabbare. Samtidigt som IVO kan använda resurserna till tillsyn till exempel akutsjukvården i ett särskilt landsting som inte fungerar, och det är också bra för patientsäkerheten, säger Anders Printz.
Om det nya förslaget går igenom uppskattar han att patienterna ska få svar på sina klagomål inom några dagar eller högst inom några veckor.
Vad tycker du om det här förslaget? Kommentera gärna direkt under artikeln.
Kommentera denna artikel
Blir nog bra. Direktkontakt bra.
Då kommmer det att funka "lika bra" som hos Polisen .Dom utreder ju sig själva
Intressant fråga (MEN)
Jag blev felbehandlad på ett av Sveriges största sjukhus i Stockholm (Som bevisades av IVO att det berodde på sjukhusslarv) som tog över ett år innan jag var botad.
Ingen på avelningen ansåg sig ha med mitt problem att göra.
Svaret jag fick från IVO var att man konstaterat att avdelningen brustit i ansvar och därför fått en varning.
Det är viktigt att läkarna inte får möjligheter att radera och ändra i journalerna på dåligt gjorda behandlingar för att gynna sig själva som inte gynnar patienten.
Inga har kommenterat på denna sida ännu