Glöm IVO – klaga på vården direkt på sjukhuset
Förslaget är tänkt att förkorta utredningstiderna, enligt särskilde utredaren Anders Printz.
Få artrosbehandling direkt i en app
Träna bort ledvärk i höfter och knän med ett anpassat program. Med appen gör du 2 övningar om dagen och har kontinuerlig kontakt med en fysioterapeut.
– Vi föreslår att patienterna snabbt ska få svar av vårdgivaren och information om varför det här hände och vad vårdgivaren gör att för att det inte ska hända igen, säger han till Ekot.
Redan nästa sommar föreslås missnöjda patienter kunna ta upp klagomål direkt med sin vårdgivare. Denna systemförändring ska också ge Inspektionen för vård och omsorg mer tid till olika vårdöversyner, som exempelvis granskningar av vårdgivare som fått upprepade klagomål från patienter.
– Det här kommer att innebära att klagomålen tas om hand mycket tidigare, och mycket snabbare. Samtidigt som IVO kan använda resurserna till tillsyn till exempel akutsjukvården i ett särskilt landsting som inte fungerar, och det är också bra för patientsäkerheten, säger Anders Printz.
Om det nya förslaget går igenom uppskattar han att patienterna ska få svar på sina klagomål inom några dagar eller högst inom några veckor.
Vad tycker du om det här förslaget? Kommentera gärna direkt under artikeln.
-
Fler patientrepresentanter behövs i Almedalen
– Det är alldeles för många seminarier som handlar om patientperspektivet men som inte har med någon patient. Det är minst sagt pinsamt, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet. Tillsammans med många andra patientföreträdare vill hon se betydligt fler ...
-
Fast primärvårdsläkare prioriterat - men hur ska det gå till?
ALMEDALEN: Mycket verkar tala för att man i framtiden kommer införa fast läkarekontakt i primärvården. Frågan är dock hur man ska göra det så smärtfritt som möjligt för alla parter. Det var ett ämne som diskuterades under Svenska Distriktsläkarföreningens seminarium i A...
2 Kommentarer
-
I Almedalen kommer patienten vara i fokus - på riktigt!
Ofta pratas det OM patienterna och inte MED patienterna i hälso- och sjukvårdsdebatten. Förra året i Almedalen saknades patienter i två av tre seminarier där patientens roll lyftes och diskuterades. Det vill vi på Netdoktor ändra på!
-
Rekordvärmen slår hårt mot personer med dysfagi
Hos de som är friska och och får i sig vätska gör den rådande sommarvärmen ingen skada. Men vissa grupper är mer känsliga för höga temperaturer och läkare går ut och varnar om vätskebrist. Personer med sväljsvårigheter, dysfagi, är i farozonen.
-
Så kan patienten bli en del av vårdteamet
Patientcentrerad vård. Ökat patientinflytande. Patientmaktslag. Patientmakt och patienträttigheter. Listan över de fina begreppen som sätter patienten i fokus i vårdresan kan göras lång. Patientföreträdare har i flera år varit rörande överens: ska vi uppnå patientcentrerad vård så måste patienten släppas in.
Kommentera denna artikel
Intressant fråga (MEN)
Jag blev felbehandlad på ett av Sveriges största sjukhus i Stockholm (Som bevisades av IVO att det berodde på sjukhusslarv) som tog över ett år innan jag var botad.
Ingen på avelningen ansåg sig ha med mitt problem att göra.
Svaret jag fick från IVO var att man konstaterat att avdelningen brustit i ansvar och därför fått en varning.
Det är viktigt att läkarna inte får möjligheter att radera och ändra i journalerna på dåligt gjorda behandlingar för att gynna sig själva som inte gynnar patienten.
Då kommmer det att funka "lika bra" som hos Polisen .Dom utreder ju sig själva
Blir nog bra. Direktkontakt bra.
Inga har kommenterat på denna sida ännu