Årligen dör hundratals i vårdrelaterade infektioner

Varje år drabbas tiotusentals patienter av infektioner som de fått genom vårdslarv. Mellan 100 och 200 patienter dör till följd av vårdrelaterade infektioner.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-09-16
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Störst är problemet i Östergötland och Kalmar medan Sörmland och Gotland ligger bäst till. Och de flesta infektionerna finns inom urologin, skriver Svd.se.

2008 började Sveriges kommuner och landsting, SKL, att intressera sig för de så kallade vårdrelaterade infektionerna, alltså infektioner som patienterna drabbats av medan de var inlagda på sjukhus.

Den allra första mätningen visade att 11,2 procent av de inlagda hade en vårdrelaterad infektion, det vill säga mer än var tionde patient. Idag har situationen förbättrats men fortfarande var nio procent av alla inlagda patienter infekterade vid senaste mätningen första halvåret i år. Omkring hälften av dessa fall anses vara påverkbara, resten måste man räkna med i en aktiv vårdmiljö.

Annons
Annons

Det innebär i praktiken att cirka 30 000 patienter årligen råkar ut för infektioner på grund av vårdslarv, alltifrån korta episoder med diarréer till dödsfall.

Har du eller någon du känner drabbats av en vårdrelaterad infektion? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Gunilla 2013-09-16 14:31 (6 år sen)

    Läkemedelsförgiftning (allergichock, rosfeber, lymfödem) inget stöd från berörd vårdcentral, som tur är finns det kompetens inom alternativmedicin om man har tur.

    Fel i journaler, dubbelseende före skelningsoperation! Blev dubbelseende efteråt i stället med problem i 6-7 månader efteråt. Fortfarande svåra balansproblem.

    Fel diagnos, neurologisk sjukdom, hoppade av operation pga olika synpunkter/råd/tveksamheter från olika läkare.

    Tandläkare är inte bättre de. Svår tandinfektion, syntes inte varken på magnetröntgen, folktandvårdens tandläk hittade inga problem, ordinarie tandläkare såg andra problem och föreslog andra åtgärder. Först när var blev synligt på käkbenet hittade ny tandläkare problemet.

    Tappade tand, implantat. Gick till tandakut, de cementerade. Tappade tanden igen, pris ca 1000 kr, min ordinarie tandläkare gjord om detta det gick inte heller av någon märklig anledning, kostnad 1000 kr igen. Behöver de inte "leverera" innan de tar betalt för sin tid? Det gäller ju i samhället i övrigt, eller?

    Vad är det med vårt samhälle!

  • Avatar Maj-Lis 2013-09-16 15:01 (6 år sen)

    Jag opererades för hjärntumör på Karolinska i Solna och fick då bakterien Listeria i hjärnan. Det tog 10 veckor innan jag blev utskriven! Detta enbart beroende på infektionen eftersom operationen gick bra.

  • Avatar Cristine Sjöberg 2013-09-16 16:41 (6 år sen)

    Min son som har ryggmärgsbråck har opererats över 20 ggr med större ingrepp ( och dessutom fler mindre) har fått postoperativa infektioner VARJE gång, några med allvarliga konsekvenser!

  • Avatar Ninni 2013-09-16 17:54 (6 år sen)

    Hej,
    Oroande att höra. Ska själv opereras i morgon (17/9) i Blekinge och gissa om jag är orolig. Första gången jag ska opereras och sövas, bar det är jobbigt och nu eran undersökning..oj oj

    Hoppas på det bästa

  • Avatar carita jansson 2013-09-16 19:43 (6 år sen)

    Jag fick infektion efter en höftoperation 2008 och fick göra om det. Det blev inte riktigt bra och jag fick flera bestående men, vilket utesluter eller begränsar flera aktiviteter.

    Försöker vara glad ändå

  • Avatar Kristina Åbrodd 2013-09-16 22:05 (6 år sen)

    Som sjuksköterskestuderanden på 60-talet var vi förbjudna att bära smycken på händer och armar.
    Numera är det mer regel än undantag att personal bär armband, klockor och tom ringar med stenar i arbetet trots att vi vet att smycken samlar på sig stora mängder föroreningar.
    Hur kan sådana regler ha fallit bort?

  • Avatar Svetlana 2013-09-17 07:11 (6 år sen)

    Min dotter opererades för endometrios på SÖS för nästan exakt ett år sedan. Under operationen blev hon infekterad och fick sepsis (blodförgiftning) och höll på att stryka med. Det var fruktansvärt. Enligt kirurgen blev det pga ett smustigt verktyg (tång) som fördes in genom underlivet. Hur kan sådana slarv förekomma i sjukvården i ett civilicerat land som Sverige?! Helt obegripligt!

  • Avatar Ingalill 2013-09-17 13:16 (6 år sen)

    Ja, min kära mor helt frisk bröt lårbenshalsen och fick MRSA antingen på Södersjukhuset vid operation eller på Dalens Sjukhus där hon skulle vara en vecka för rehabilitering.
    Dalens sjukhus ett hemskt ställe, det var det mest nonchalanta ställe jag varit med om. Någon rehabilitering existerade inte. När vi kom på besök varje dag fanns det inga sköterskor eller annan personal de satt alla samlade i ett personlarum.
    En dag ringer de från sjukhuset till min syster, min mamma är då försvunnen sedan en timme. Min syster kastar sig i sin bil och åker till mammas hemadress, efter en kvart ringer det på dörren där står mamma. Detta var i början av mars och mamma hade bara en fliströja på sig. Hon har då gått minst 800 meter gått in i en butik och bett att få låna telefonen och ringt efter en taxi. Som tur var slutade det lyckligt.
    Efter ca ett år när hon testades hade hon inte MRSA ändå fick hon dras med den diagnosen vad som än hände.

  • Avatar Ingrid 2013-09-17 17:19 (6 år sen)

    Fick en ny höftled (inplantat) inopererad pga artros febr 2012. Fick infektion i såret. Fick såret omlagt 3 ggr. Efter det en ny operation för att göra rent såret. Höftleden bra men fortfarande ont i hela benet. En sjukgymnast ordinerade mig att gå till en läkare och få en kortisonspruta. 3 läkare nekade ge mig en sån spruta. Så småningom beställde jag tid hos läkaren som operarade mig andra gången och gjorde rent såret. Han gav mig en kortison spruta direkt utan att jag ens hann fråga. Han sa att jag hade inflammation i slemsäckarna. Smärtan för svann direkt och är fortfarande borta. Detta hände 28/8. Opererade mig första gången 7/2. Där fick jag gå och ha ont i benet i ett halvt år alldeles i onödan läkare inte lyssnar på pationerna !

  • Avatar Lillemor Philipsson Westerlund 2013-09-17 17:41 (6 år sen)

    År 2011 i december drabbades min make av vårdinfektion i samband med en urologisk undersökning och blev därför inlagd på sjukhuset hela julhelgen. Efter att ha genomgått en operation i februari året efter fick han återigen en vårdinfektion (allvarlig sådan liksom den första), vilken förlängde hans vistelse på sjukhuset. Detta är sådant som absolut inte får ske, anser jag.


Annons
Annons
Annons