Antalet vikarier inom vården ökar

Var tredje undersköterska och vårdbiträde är tillfällig vikarie. På bara ett år har antalet vikarier inom dessa vårdyrken ökat med nästan 9 000 personer. Det visstidsanställda utgör nu en tredjedel av arbetskraften enligt statistik från Statistiska centralbyrån.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-10-28
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

– Det är väldigt allvarligt, framförallt för brukare och patienter på sjukhusen och inom äldreomsorgen, de får mycket sämre vård i och med att personalen ständigt byts ut. Men det är också allvarligt för dem som jobbar i och med att de får en sämre arbetsmiljö och ofta sämre lön, säger Katarina Mårtensson som är samhällspolitisk chef på fackförbundet Kommunal.

Agneta Jöhnk, chef för arbetsgivarpolitiska avdelningen på arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och landsting, menar att det är olyckligt att det ser ut som det gör men det är ett resultat av sjukfrånvaron ökat det senaste året.

Men Kommunal tror inte på den förklaringen utan beskriver de ökande visstidsanställningarna som ett systemfel.

Annons
Annons

Innebär fler vikarier inom vården att patienter får sämre vård? Vad anser du? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Eva öman 2013-10-28 16:23 (6 år sen)

    Ja mycket stor betydelse!! När man har ett fast arbete eller längre vikariat så lägger man ner sin själ i arbetet på ett annat vis!! Man tar ett mycket större ansvar för allt för du måste ju tillbaka dit igen. Alla vet vem du är - både patienter o personal , och då känner man sig mycket viktigare o mera behövd!! Har stor erfarenhet av detta efter förtio år i vården. Men ingen chef tycks förstå detta trots att vi hela tiden påtalat det.!!! Vore roligt om personalen blev lyssnad på nån gång.

  • Avatar Erika 2013-10-28 17:56 (6 år sen)

    Det är såhär det sparas pengar. Istället för att ha heltidsanställda som kostar pengar och har rättigheter kan man ha timmisar som ringer och bönar och ber om att få jobba. De kan man dessutom ta in vid arbetstoppar. Detta sker samtidigt som man piskar den ständigt underbemannade ordinarie personalen vilket leder till ökad sjukfrånvaro hos denna grupp. Den ordinarie personalen kan inte ens räkna med att få ta utvisning lagstadgade semester när de vill, och blir lönerna särskilt mycket bättre eller arbetstiderna? Nej, undra på att sjukfrånvaron ökar! Och då tar man in ännu fler timmisar för när de blir sjuka kostar det inget! Skäms på er, kommuner och landsting!

  • Avatar lasseb 2013-10-28 17:53 (6 år sen)

    det ingår i regeringens nedmontering av välfärden
    på fler o fler områden försämras det vi sossar byggt upp under alla år

    byt regering nu

  • Avatar Stoffe 2013-10-29 06:52 (6 år sen)

    Systemfel, inkompetens eller rakt ut ett djävla bedrägeri och trångsynt människosyn. Det är bara till att välja. Jag väljer det sistnämnda för det har gått alldeles för lång tid med dessa problem i bl a vården för att det ska kunna vara något annat. Och tyvärr är sossarna med på tåget och har tom lagt grunden för en del skit som borgarna nu trampar gasen i botten på. Vänsterpartiet är dom nya sossarna och får min röst på löftet om att skrota nedrustningen av samhället.

  • Avatar Sirpa 2013-10-29 07:49 (6 år sen)

    Bingo! Äntligen någon tar upp ämnet om vikarier. Jag själv arbetar inom vården och förstår ämnet men det är självklart att den som kommer in plötsligt och hastigt kan inte utföra samma jobb som en van personal. Jag skulle vilja kalla detta som vanvård och själv upplever med Vårdcentraler att man får en annan läkare varje gång som bara läser av data och ....det kan vem som helst förstå att det blir fel. Nu är det många saker på gång.. Patientnämnden, Arbetsmiljöverket o.s.v. som kostar mycket pengar likaså min pacemaker p.g.a. slarv/okunniga/oempatiska personal.

  • Avatar Kaarina 2013-10-29 07:40 (6 år sen)

    Kommunal inom Vård sover och mår bra av att gå vidare i sina egoistiska mål och förmåner samt gör ingenting för sina medlemmar annat än kräver dyra medlems avgifter.
    Jag har aldrig sett en Kommunal rep på våra möten och sedan när man ringer och frågar, då är det "hänvisar vidare till.." och man får aldrig svar=var tyst, vi arbetar för arbetsgivaren.

  • Avatar JB.Rub 2013-10-29 09:29 (6 år sen)

    Det är ett fel system. Det är konstigt att Landsting och kommuner skriver annonser för jobbplatser medan det finns många timanställda som inte får arbetspass.

    Exempel: Jag är utbildad undersköterska, timanställd på landisting ( x ) sedan januari 2013. Jag har inte jobbat mer än 10 dagar. Vi är nästan i november nu.

    Så, ni ser att det finns konstiga saker i det landistinget.

  • Avatar camilla 2013-10-29 17:56 (6 år sen)

    det behöver inte vara sämre för att det är vikarier, ibland är det så att vikarien har mer ork med t.ex. tjatiga boenden än vad trött ordinarie personal har. vad som är illa är att vi vikarier ofta får ta "skit"tiderna som ingen egentligen vill ha. och är man mycket på ett ställe som vikarie så kan man jobbet lika bra som en ordinarie. många ser ner på vikarier och man får höra att man "bara" är vikarie. men kom inte och gnäll när arbetskamraten är sjuk eller om nån vabar eller när du vill ha ledigt för om inte vi vikarier finns så kan ordinarie personal inte ta semester eller få vara sjuka!

  • Avatar molly 2013-10-29 20:44 (6 år sen)

    Camilla, vikarier är inte sämre men kännedom om rutiner, arbetsmaterial. patienter kan vara för mycket för en som bara kommer hux flux, Tanken är ju att dom ska anställa lite mera folk att sköta om patienter och äldre, alla behöver en inkörningstid för att känna sig säker om arbetsuppgifter som man ska göra, och det kan alldrig en människa göra som känner inte miljön på sin tillfälliga arbetsplats, så vikarier är bra att ha men ännu bättre om dom skulle kunna bli anstälda. Alla kan ser att som det är idag så ingen hinner göra ett jobb som man skulle vilja. Så dom som bestämmer skulle kunna lyssna på folk på golvet och inte sin statistik som är alltid missvisande---- det gäller människor, och det är viktigt att kunna anpassasig i arbetsgrupen.

  • Avatar camilla 2013-11-4 11:28 (6 år sen)

    vikarier kommer alltid att behövas för det finns inte någon som anställer så mycket personal att de kan täcka upp för varandra vid semestrar, sjukdom o.s.v. det handlar om att vara rädd om sina vikarier så att de vill komma tillbaka, då blir de inarbetade på rutiner och lär känna personal och framför allt de boende och deras behov. jag blir kallad ordinarievikarie för att jag är inarbetad, men jag har tyvärr sagt ifrån mig jobb där när två personer jobbar för att de är elaka och lata. de skiter i att svar på larm, de bossar och kör med folk och pratar sen skit om dem och om ordinarie personal. det är flera vikarier som inte vill komma dit mer om det inte blir ändring. och en chef som inte tar tag i problemen.


Annons
Annons
Annons