Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Åke har haft 80 läkare på två år

Sedan 90-årige Åke Söderlind fick problem med urinblåsan för två år sedan har han träffat uppemot 80 olika läkare. För att uppmuntra fasta läkarkontakter ska en högre ersättning ges till vårdcentraler med listade patienter, medan summan blir mindre för enskilda besök.

Publicerad den: 2015-10-19

Annons

Systemet med patientansvarig läkare (PAL) togs bort för närmare fem år sedan, 2010. Det har lett till att många patienter slussas runt i det svenska vårdsystemet utan en fast läkarkontakt. Något som leder till både sämre och dyrare vård menar Jerker Söderlind vars pappa Åke har träffat uppemot 80 olika läkare sedan han blev sjuk.

Jerker Söderlind vill att pappan ska erbjudas en fast läkarkontakt och få god smärtlindring. Men det har inte skett hittills.

– Under de senaste 1,5 åren har han åkt ut och in till olika sjukhus, Danderyd, Karolinska, vårdcentralen. Han har fått avancerad sjukvård i hemmet och han har åkt hit och dit. Det har inte funnits någon ansvarig läkare för hans fall, säger Jerker Söderlind till Sveriges Radio.

Annons
Annons

Ny överenskommelse

De gånger som Åke har haft alltför ont tvingas han åka ambulans till akuten för att få tillgång till smärtlindring, men sedan på eget initiativ skrivit ut sig för att skjutsas hem av sina barn.

– Det är definitivt en patientsäkerhetsrisk. Inspektionen för vård och omsorg säger i sin tillsynsrapport för 2014 om primärvården att just bristande kontinuitet och hyrläkarproblematiken är en patientsäkerhetsrisk. Och det är inte så svårt att förstå det, säger professor Hans Rutberg vid Linköpings universitet till radion.

Många äldre i Stockholmsregionen saknar en fast läkarkontakt. Men nu har politikerna ändrat reglerna med förhoppning om att förbättra situationen. Från och med 1 januari ges en högre ersättning till vårdcentraler med listade patienter, medan ersättningen blir mindre vid enskilda besök.

– Syftet är att äldre och multisjuka oftare ska få träffa samma läkare, säger sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink till Sveriges Radio.

Annons
Annons

Hon fortsätter:

– Man behöver öka kontinuiteten och att lägga fokus på de patienter som har störst vårdbehov. Vi ska inte ha patienter som slussas runt i vården som Åke.

Vill ha en Lex Åke

Men Jerker Söderlind tror det behövs en större förändring än så. Han vill ha en bindande regel, en Lex Åke, som tvingar sjukvården att ge äldre patienter en fast läkarkontakt.

– Lex Åke skulle vara en bestämmelse som säger att mera vårdkrävande patienter skulle ha en projektledare som har det övergripande ansvaret för behandlingen och vart den här patienten förs.

Tycker du att man borde införa en Lex Åke? Kommentera gärna direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 13:59 (9 år sen)

    Ja! Det behövs Lex-lagar! Så många som möjligt, såsom vården ser ut idag. Under minst femton års tid har landsting och kommuner försämrat vården för patienterna, försämrat arbetsvillkoren för sjukpersonal till en nivå som är helt oacceptabel! Jag förundras över h u r politikerna tänker! Varför de envist håller sej fast i tron att nedskärningar och nedmonteringar är den rätta vägen! Lär de sej inget, drar de inga slutsatser, besitter de i n g e t sunt förnuft??? Smärtgränsen är nådd för länge sen. Skär ner på landstingen och dess politiker och pengarna kommer förbättra vården väsentligt! Lex Åke är en lag som behövs idag. Tyvärr!

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 13:25 (9 år sen)

    Ja! Det behövs Lex-lagar! Så många som möjligt, såsom vården ser ut idag. Under minst femton års tid har landsting och kommuner försämrat vården för patienterna, försämrat arbetsvillkoren för sjukpersonal till en nivå som är helt oacceptabel! Jag förundras över h u r politikerna tänker! Varför de envist håller sej fast i tron att nedskärningar och nedmonteringar är den rätta vägen! Lär de sej inget, drar de inga slutsatser, besitter de i n g e t sunt förnuft??? Smärtgränsen är nådd för länge sen. Skär ner på landstingen och dess politiker och pengarna kommer förbättra vården väsentligt! Lex Åke är en lag som behövs idag. Tyvärr!

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 13:36 (9 år sen)

    Ja! Det behövs Lex-lagar! Så många som möjligt, såsom vården ser ut idag. Under minst femton års tid har landsting och kommuner försämrat vården för patienterna, försämrat arbetsvillkoren för sjukpersonal till en nivå som är helt oacceptabel! Jag förundras över h u r politikerna tänker! Varför de envist håller sej fast i tron att nedskärningar och nedmonteringar är den rätta vägen! Lär de sej inget, drar de inga slutsatser, besitter de i n g e t sunt förnuft??? Smärtgränsen är nådd för länge sen. Skär ner på landstingen och dess politiker och pengarna kommer förbättra vården väsentligt! Lex Åke är en lag som behövs idag. Tyvärr!

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 13:37 (9 år sen)

    Ja! Det behövs Lex-lagar! Så många som möjligt, såsom vården ser ut idag. Under minst femton års tid har landsting och kommuner försämrat vården för patienterna, försämrat arbetsvillkoren för sjukpersonal till en nivå som är helt oacceptabel! Jag förundras över h u r politikerna tänker! Varför de envist håller sej fast i tron att nedskärningar och nedmonteringar är den rätta vägen! Lär de sej inget, drar de inga slutsatser, besitter de i n g e t sunt förnuft??? Smärtgränsen är nådd för länge sen. Skär ner på landstingen och dess politiker och pengarna kommer förbättra vården väsentligt! Lex Åke är en lag som behövs idag. Tyvärr!

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 02:05 (9 år sen)

    En utmärkt idé och inte en dag för tidigt om Sverige ska kunna kalla sig seriöst när det gäller servicen till de som behöver den! Min 89 åriga mamma, min bror som har en svår form av MS med flera ser jag far illa och det är mer än tungt att försöka kompensera bristerna som uppstår när alla grupperna runt dem inte en gång vet om varandra många gånger!

    Kommun och landsting har aldrig lyckats få ihop sin service ovan på detta som Åkes situation så klart visar!

    Hur många människor ska det behöva finnas runt den som måste ha service för att klara sitt liv och vem ska hålla i trådarna så det fungerar?

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-20 00:33 (9 år sen)

    Min erfarenhet är den att VC och Husläkaremottagningar får betalt för varje patient och direktiv från Socialstyrelsen att ägna högst 15 minuter åt varje patient. Dessutom finns det för många VC så man tvingas snabba på så man får in tillräckligt många patienter. Multisjuka äldre får således inte tillräckligt med tid för att kunna åtgärdas.

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-19 23:21 (9 år sen)

    Ja jag är inte förvånad alls! Det går utför med sjukvården, jag är listad och har samma men de bryr sig inte om en där... bara utesluter nått farligt sen är jag lämnad till mig själv,,,, så blir jag akut sjuk får jag väl åka in, går inte idag med "små saker" som kan ev bli stora, orkar inte mer att inte bli sedd och hörd!!!

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-19 22:31 (9 år sen)

    Detta är ju ABSURT, när patienter valsas runt på det sätt som beskrivs! Självklart måste detta ses över, och förhoppningsvis i Stlm att det blir så att en läkare på vårdcentralen håller i nätverket kring varje patient, ser till att nödvändiga specialister inkallas för koller, behandlingar osv.

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-19 17:47 (9 år sen)

    Tydligen priviligierad - bara 16 läkare på 5 år.
    Hm - det gäller bara läkare som utfädat recept kom jag på.
    Får lägga till ytterliggare ett antal i så fall. Bara vid ett akutbesök blev det stora ronden + fem läkare. Annat + 3 läkare.
    Det blir ändå bara ca 30 läkare...
    Bra? Nej det kan jag inte påstå med bästa (eller smästa) vilja i världen.
    Så fort sjukdommen/arna tär på budget, så överflyttas man till FONUS.

  • Avatar Tidigare användare 2015-10-19 17:57 (9 år sen)

    Håller verkligen med. Man undrar ju vad idioterna på socialnämden och IVO sysslar med. Det tar en minut att bestämma att alla patienter får en huvudansvarig läkare som tvingas ta ansvaret över patienten.


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.