Klagomål från missnöjda patienter blir allt fler

Antalet klagomål till patientnämnderna har ökat. 2016 var antalet fem procent fler jämfört med året innan och det är framför allt primärvården som missnöjet riktas mot.

Publicerad den: 2017-06-09
Författare: Lovisa Dahlström, Redaktör

Annons

I fjol lämnade kom närmare 37 000 klagomål in från patienter som inte varit nöjda med sin vård. Det visar en ny rapport från Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Det är en ökning med fem procent jämfört med året innan.

Den enskilt största gruppen som klagar på sin vård är kvinnor 50–59 år. Och det är också kvinnor som generellt lämnar in flest.

Klagomål skiljer sig mellan landsting 

Anmälningsfrekvensen skiljer sig också mellan landstingen, där vården i Västmanland de senaste åren har fått ta emot mer än dubbelt så många klagomål per 100 000 invånare som vården i Jönköping.

Annons
Annons

Känner sig nonchalerade

Missbelåtenheten handlar oftast om vård och behandling, men även saker som bristfällig kommunikation tas upp. Det handlar då om att man blivit nonchalerad, tillrättavisad eller ifrågasatt.

Sammanställningen ger inte svar på varför klagomålen blir fler, men enligt IVO behöver det inte bero på att antalet fel i vården ökar. Förklaringen kan också vara att vården i högre grad informerar om möjligheten att lämna klagomål.

Kommentera denna artikel

  • Avatar 2017-06-9 17:34 (13 dagar sen)

    Ett problem som går att lösa och som måste förbjudas är att husläkarna på 1177 får själva bestämma om dom skall få mjölka patienterna på pengar genom att bara ge 1 uttag i stället för 4 uttag som är vedertagen praxis. Ändra detta omedelbart IVO.

  • 20130303083842
    2017-06-10 17:44 (12 dagar sen)

    Nu skall jag klaga på Netdok! Varför inte lämna ut statistiken på klagomålen VAD klagas det på mer specifikt?


Annons
Annons
Annons
Annons