Webbinarium: Vårdens skyldigheter gentemot patienten

Patientlagen syftar till att stärka patientens ställning inom hälso- och sjukvården, men lagen efterföljs dåligt. Varför är det så? Och vad bör göras för att stärka patientens rättsliga ställning? Detta diskuteras i webbinariet ”Vårdens skyldigheter gentemot patienten”. 


Publicerad den: 2022-03-03 Uppdaterad den: 2022-03-24
Författare: Netdoktor

Kort om webbinariet:

Syftet med patientlagen är att stärka patientens ställning i vården, främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Det handlar exempelvis om sådant som att man som patient ska få vård inom vårdgarantin, att man ska får vara delaktig i beslut rörande sin vård och behandling och möjlighet att få fasta vårdkontakter.

Flera rapporter och undersökningar visar dock att patientlagen efterföljs dåligt och att hälso- och sjukvården i Sverige inte lever upp till sina skyldigheter gentemot patienten. Brister syns tydligt i områden som tillgänglighet, delaktighet (personcentrering), kontinuitet och samordning. 

Varför ser det ut såhär och vad kan man göra för att patientens rättsliga ställning ska stärkas? Och vad kan man som patient och anhörig göra själv för att tillgodose sig de möjligheter som patientlagen erbjuder?  Det här kommer diskuteras i webbinariet ”Vårdens skyldigheter gentemot patienten” 

Vad är patientlagen? Gå kostnadsfri utbildning här! 


Med stöd av:

roche abbvie logo

 

Få mejl när vi publicerar något nytt inom detta område

Du kan avsäga dig våra utskick när som helst genom att klicka på en länk som finns i alla utskick. Läs mer om Netdoktors personuppgiftspolicy här .