Felaktig vård och klagomål
Nyhet! Kunskapsbrev om kronisk lymfatisk leukemi, KLL
Få sex kostnadsfria kunskapsbrev om KLL till din e-post. I breven får du information om olika behandlingsalternativ, nya forskningsrön och vårdens skyldigheter gentemot dig som patient och anhörig.
Om du tycker att någon i vårdpersonalen gjort sig skyldig till felaktigheter eller att de försummat sina plikter mot dig som patient, kan du göra en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
Ansvarsnämnden har disciplinära befogenheter. Du ska göra din anmälan inom inom två år efter det att felet begåtts.
Felbehandling kan även anmälas för en nära anhörig om hon/han inte är förmögen att göra det själv.
Adress till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd hittar du här.
Till Socialstyrelsens regionala tillsynsmyndighet kan du vända dig om du har klagomål på hälso- och sjukvården. Det kan gälla sjukvårdens kvalitet, säkerhet eller om du har synpunkter på hur du har blivit bemött.
Här hittar du adresser till de regionala tillsynsmyndigheterna.
Missnöjd med behandlingen
Om du är missnöjd med din behandling ska du i första hand vända dig till din vårdpersonal eller ansvarig chef. Är du fortfarande missnöjd kan du gå vidare till Landstingets Patientnämnd som hjälper dig i din kontakt med sjukvården.
Skadad av behandling
Om du anser att du blivit skadad i samband med behandling kan du vända dig till Patientskadeförsäkringen, som prövar ditt fall och bestämmer om du har rätt till ersättning. Du måste lämna in din anmälan senast tre år efter att du fick kännedom om skadan och senast tio år efter det att skadan inträffat.
Skadad av läkemedel
Om du anser att du blivit skadad av läkemedel ska du vända dig till Läkemedelsförsäkringen. Här prövas om du har rätt till ersättning.
Försäkringen gäller endast om läkemedlet lämnats ut i Sverige och om du följt din ordination.
Här hittar du adressen till Läkemedelsförsäkringen.