Fråga optikern

Ställ dina frågor om synen, ögonen, glasögon, linser eller laseroperation till leg. optiker Peter Vetterskog. Fråga optiker Peter Vetterskog 

Jag gick optikerprogrammet på Karolinska Institutet där undervisningen sker på Karolinska Insitutet, Kungliga Tekniska Högskolan samt S:t Eriks Ögonsjukhus. Optikerprogrammet är en 3-årig högskoleutbildning och handleds av såväl optiker som ögonläkare m.fl. Utbildningens tyngd ligger på synproblem och ögonsjukdomar. Efter examen har jag arbetat i ett flertal butiker och kedjor både i Sverige och Norge.

Sedan 2011 driver jag optikerbutiken Medoptik tillsammans med min syster som också är leg. optiker. Vi arbetar dagligen med ögonhälsa och grundliga synundersökningar.


Fråga   Ögon

Undrar om medicinen Adcirca

Hej!

Jag har en vuxen son som har PAH. För att hålla sjukdomen i schack tar han preparatet Adcirca, 2 tabletter per dag. Någonstans läste jag som hastigast att det kan finnas en risk för blindhet när man äter den medicinen. Jag har frågat hans hjärtläkare på PAH-mottagningen, men där hade de aldrig hört talas om att något sådant kunde hända. Har ni? Jag kan inte släppa detta utan går ständigt och oroar mig för det, har ofta stark ångest inför tanken. Finns det en påtaglig risk för blindhet med Adcirca, som man ju måste ta vid PAH, eller är risken väldigt liten/obefintlig? Och vad är det i så fall som händer? Tar det bägge ögonen på en gång och väldigt snabbt? OBS! Jag har aldrig nämnt detta för sonen.

Mycket orolig mamma

Svar:

Hej!

Enligt FASS kan medicinen påverka synen och ge synförlust av olika grad, MEN det är sällsynt. Att man blir helt blind skulle jag tro är väldigt sällsynt. När man tar fram nya mediciner så testas de först på väldigt många människor och alla eventuella biverkningar antecknas då i innehållsförteckningen. Har någon t.ex. haft huvudvärk måste det stå med, sen om huvudvärken berodde på medicinen eller något annat kan ju vara svårt att avgöra. Sen görs alltid en bedömning av nyttan med medicinen i förhållande till biverkningarna innan medicinen blir godkänd. Vissa cancermediciner ger t.ex. illamående, men samtidigt kan de rädda livet så då kan det ju vara värt att må lite illa. Vad som gäller för just din son och hans mediciner borde hans läkare veta bäst så det bästa är om du tar alla frågor med läkaren, antingen hjärtläkaren eller familjeläkaren. De kan ju alltid kolla i Fass och förklara för dig vad som står. Jag tror även att det är bra om din son känner till riskerna och vad han ska göra om han skulle drabbas och hur det yttrar sig. Det kan ju vara bra om läkaren går igenom det med honom.

Vänliga hälsningar

Peter Vetterskog - Leg. Optiker på Medoptik

 


Annons
Annons
Annons
Annons