Fråga optikern

Ställ dina frågor om synen, ögonen, glasögon, linser eller laseroperation till leg. optiker Peter Vetterskog. Fråga optiker Peter Vetterskog 

Jag gick optikerprogrammet på Karolinska Institutet där undervisningen sker på Karolinska Insitutet, Kungliga Tekniska Högskolan samt S:t Eriks Ögonsjukhus. Optikerprogrammet är en 3-årig högskoleutbildning och handleds av såväl optiker som ögonläkare m.fl. Utbildningens tyngd ligger på synproblem och ögonsjukdomar. Efter examen har jag arbetat i ett flertal butiker och kedjor både i Sverige och Norge.

Sedan 2011 driver jag optikerbutiken Medoptik tillsammans med min syster som också är leg. optiker. Vi arbetar dagligen med ögonhälsa och grundliga synundersökningar.


Fråga   Ögon

Smärta i käken och dimma framför ögat.

Hej.
Jag är en kvinna 55 år som har lätt övergångsbesvär men är väl frisk för övrigt tror jag.

Mina besvär kommer från käken då det värker i tinningen och det kör i örat. Vissa dagar är jag öm bakom örat ner mot nacken.

Det värsta är när ögat blir påverkat. Det gör inte ont i det men det känns konstigt och obehagligt. Jag får en dimma framör ögat och det känns ansträngt och ibland hugger det men det går oftast fort över.

För ca ett haivår sedan drog jag ut en rotfylld tand som läckte och har gjort i många år. Tandrötterna var inte fyllda och den har röngat många gånger under alla år men de har inte hittat något fel på den men till slut skicksdes jag till odontolgi där jag röntgades och genast fick dra ut tanden. De sa att en inflammation hade spridit sig ända upp i bihålorna och ner i tandbenet.

Jag äter zoloft och har ätit det snart ett år 

Svar:

Hej!

Om du inte har gjort en synundersökning hos optiker på länge är det bra att börja med det. Zoloft kan påverka synen så det är ytterligare en orsak till att kolla ögonen. Jag tror inte du behöver vara orolig. Hoppas du får dina ögonproblem lösta!

Vänliga hälsningar

Peter Vetterskog, leg optiker på Medoptik


Annons
Annons
Annons
Annons