Fråga optikern

Ställ dina frågor om synen, ögonen, glasögon, linser eller laseroperation till leg. optiker Peter Vetterskog. Fråga optiker Peter Vetterskog 

Jag gick optikerprogrammet på Karolinska Institutet där undervisningen sker på Karolinska Insitutet, Kungliga Tekniska Högskolan samt S:t Eriks Ögonsjukhus. Optikerprogrammet är en 3-årig högskoleutbildning och handleds av såväl optiker som ögonläkare m.fl. Utbildningens tyngd ligger på synproblem och ögonsjukdomar. Efter examen har jag arbetat i ett flertal butiker och kedjor både i Sverige och Norge.

Sedan 2011 driver jag optikerbutiken Medoptik tillsammans med min syster som också är leg. optiker. Vi arbetar dagligen med ögonhälsa och grundliga synundersökningar.


Fråga   Ögon

Nässpray i ögat

Jag sprutade idag in nässprayen nasonex i ögat för att bli av med det röda som hade kommit efter natten, det hände ingenting så sköljde sedan ögat och läste senare att man skulle ha använt sig av nezeril. Har som sagt inte hänt någonting med ögat än men är rädd om det skulle kunna bli någon konsekvens av detta? 

Svar:

Hej!

Nässpray har man precis som det låter i näsan, både Nasonex, Nezeril m.fl. Att använda preparat som inte är avsedda för ögonen kan ge allvarliga skador på ögonen och i värsta fall leda till blindhet. Mitt råd är att du ringer sjukvårdsupplysningen och berättar om ditt problem.

Är du röd i ögonen kan det vara tecken på torra ögon, testa i så fall ögondroppar som fuktar ögonen och gör dem mindre irriterade. Dessa kan köpas hos optiker och apotek. Det kan även vara tecken på för lite sömn och då får man försöka sköta sömnen bättre. Det finns inga inga genvägar att slarva med sin kropp och kompensera med diverse tillsatser och medel. Ta hand om din kropp, du har bara en.

vänliga hälsningar

Peter Vetterskog, Leg. Optiker på Medoptik


Annons
Annons
Annons
Annons