Forum Ögon


Har ruaccotan försämrat min syn?

Rubriken säger det mesta, men det kan vara värt att tillägga att jag är 17 år och har gått på ruaccotan, ett start acnemedel, i ungefär sju månader nu. Jag började märka av att min syn försämrades ungefär två månader efter att jag hade börjat behandlingen och tidigare har min syn varit väldigt bra men nu är den så dålig att jag inte ens får körkortstillstånd.
Ännu en sak är att mitt ena öga är skadat och jag har sett väldigt dåligt med det i ganska många år nu, men min hjärna ska tydligen ha kunnat korrigera bilden, något som nu kanske har ändrats under behandlingen? Efter att ha letat omkring på internet hittade jag det här:

Ögonsjukdomar Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare) Inflammation i ögonen (konjunktivit) och området kring ögonlocket; ögonen känns torra och irriterade. Fråga efter lämpliga ögondroppar hos apoteket. Om du får torra ögon och använder kontaktlinser kan du behöva använda glasögon i stället. Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 användare) Du kan se sämre när det är mörkt, färgblindhet, och färgseendet blir sämre. Ökad känslighet mot ljus, du kan uppleva att du behöver använda solglasögon för att skydda ögonen från för starkt solljus. Andra problem med synen inkluderar dimsyn, förvrängd syn, grumlingar i hornhinnan (starr)

Annons
Annons
Annons