Fråga doktorn

Fråga   Njurar & urinvägar

Problem med urinvägarna

Hej! Jag är en tjej på 20 år som sedan november har haft problem med återkommande urinvägsinfektioner. Varje gång har det varit streptococcous agalactiae. Jag blev behandlad 3 gånger, sen i februari bestämde jag mig för att gå till en urolog. Då fick jag furadantin i 3 månader. Nu de senaste veckorna, medan jag fortfarande gick på furadantin, har jag fått trängningar igen och ibland extrema smärtor i ländryggen. Det "kilar" också i urinblåsan. Smärtan i ryggen är värst, den är konstant där och blir ibland intensivare. Tycker det är konstigt att jag fick detta medan jag gick på antibiotika. OBS, jag har inte klamydia! Min mamma har haft uretrit. Skulle de kunna vara något sådant?

Svar:

Det kan vara så att Furadantin har hållit vissa bakterier borta, medan andra har fått övertaget. Du bör absolut söka hjälp för dessa symtom, särskilt om du har feber. Det kan ju bli njurbäckeninflammation om man har otur. Ja, det kan nog vara uretrit oxå. Det kan vara ett resttillstånd efter upprepade infektioner. Då har små nerver i området blivit inflammerade och börjat överreagera och ge sådana symtom. Då behöver du antiinflammatorisk behandling och kanske lokalt kortison. Eftersom du haft besvär så länge, skulle jag sett till att en ordentlig utredning genomfördes med cystoskopi, röntgen och andra undersökningar för att få besked om det finns någon avvikelse i dina urinvägar, som kan förklara urinvägsinfektionerna. Som du märker, är det inte lätt att sätta diagnos utan fler provtagningar och undersökningar.


Annons
Annons
Annons
Annons