Fråga doktorn

Fråga   Neurologi

Fråga: Biverkning av Ritalin?

Hej, en tjej på 25 år som fick min diagnos AD/HD med hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter i kombination för bara 6månader sedan. I februari påbörjade jag medicinering med Ritalin 50mg. Jag tränar mycket och har god grundkondition. Men efter jag började med medicinen så känns blodtryck och puls väldigt underliga. Min läkare säger att det är normalt, men jag mår inte bra av den höga pulsen som gör att jag känner mig orolig och svettas mycket även vid mycket låg ansträngning. Efter 15minuters vila ligger trycket på 178/82 och min puls ligger mellan 89 och 125. Jag vet att det inte är bra värden. Men har det bara med ritalinet att göra? vill inte sluta med medicinen då den verkligen hjälper mig. Men vill inte riskera andra följdproblem när trycket och pulsen skenar iväg som det gör... tacksam för svar.

Svar:

Hej!

Vad bra att du fått en diagnos som du tycker stämmer in med hur du fungerar och att din medicin hjälper dig. Det är ju mindre bra om du upplever biverkningar, förstås. Jag utgår ifrån att du är frisk i övrigt och har gått igenom en vanlig läkarundersökning med blodprover, så att din känslighet för Ritalin inte har andra orsaker.

Jag förutsätter också att du inte tar några andra mediciner som skulle kunna förstärka eventuella biverkningar av Ritalin, eller åtminstone att du och din läkare diskuterat detta. Man kan givetvis fundera över om den dos du har är rätt för dig. Du skriver att du inte mår bra av att din puls är hög och att du känner dig orolig och svettas mycket även vid mycket låg ansträngning. Jag får intrycket att din vilopuls är väsentligt högre nu än innan du började medicinera med Ritalin. Det är naturligtvis obehagligt att känna det så.

Vad var din puls och blodtryck i vilo innan du började medicinera, och vet du om de gick ned fint efter ett träningspass? Det framgår inte av din fråga om du tar tabletter eller kapslar med modifierad frisättning. De senare släpper inte ifrån sig allt läkemedlet på en gång utan med fördröjning, vilket skulle kunna vara ett alternativ i ditt fall eller att ni ser över hur den dos du tar nu är fördelad över dagen. Man kan naturligtvis också fundera på att byta preparat, även om jag inte tror att det skulle göra någon större skillnad.

Ja, det är lite olika saker man måste tänka på, och det bästa är väl att du tar upp saken igen med din läkare. De flesta biverkningar med Ritalin brukar lägga sig över tiden, när dosen blivit rätt inställd. Om det inte finns några andra förklaringar bakom din höga puls och ditt höga blodtryck som man kan behöva ta hänsyn till, tycker jag ändå att du naturligtvis måste kunna må bra på din medicin både till kropp och själ, så det verkar ju ändå som att något måste göras.


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Görs utredning på gamla?

2016-10-11 | 19:05

av Anonym användare

Vilka delar innefattar en utredning för Aspergers syndrom?

2016-10-20 | 13:40

av Anonym användare

Adhd, utredning vid 75 års ålder?!

2016-10-11 | 16:55

av Anonym användare

Tar så lång tid för att få en utredning

2016-10-20 | 13:32

av Anonym användare

Diagnos utan utredning

2016-10-11 | 15:14

av Anonym användare

Är man tvungen att blanda in sina föräldrar i utredningen?

2016-10-11 | 20:56

av Anonym användare

Överdiagnostik av ADHD?

2016-10-20 | 13:22

av Anonym användare

Bör jag utredas?

2016-10-12 | 03:27

av Anonym användare

Hur går en nuropykiatrisk utredning till?

2016-10-20 | 13:09

av Anonym användare

Vuxen utredning?

2016-10-12 | 17:55

av Anonym användare

ADHD-symptom bara i vuxen ålder?

2016-10-11 | 17:41

av Anonym användare

Borderline....

2016-10-11 | 23:05

av Anonym användare

Händelserna efter utredning

2016-10-12 | 13:45

av Anonym användare

Har mitt barn adhd

2016-10-12 | 23:13

av Anonym användare

Boka tid?

2016-10-13 | 16:55

av Anonym användare


Annons
Annons
Annons