Forum Neurologi


Sluta med Lamictal efter 10 år

Hej! Jag har ätit Lamictal mot epilepsi i 10 år nu. Jag står på en ganska hög dos, 250mg. För ett år sedan började lite skumma saker hända (drabbades av yrsel, darrningar, ostadighet, extrem trötthet, värk i leder osv). Jag har fått göra magnetröntgen och alla möjliga prover men jag är tydligen superfrisk. Jag lider heller varken av stress eller depression. Därför har läkarna börjat fundera på om det är biverkningar av medicinen. (Men lite lustigt efter så många år?) Jag har flyttats från Halmstad sjukhus till Sahlgrenska och när dom tittade på mitt fall så är allting väldigt konstigt. För det första har jag aldrig fått ett epilepsianfall men min läkare i Halmstad har ändå satt mig på en hög dos och dessutom har jag ätit den i 10 år trots att jag kännt mig frisk. Dessutom tror dom på Sahlgrenska att jag kanske aldrig har haft epilepsi och att jag borde sluta med medicinen. Kaonon! Problemet är bara att dom har sagt att jag inte får sluta med medicinen själv, utan måste komma på återbesök och rådgöra med en läkare. Då kommer vi till det största problemet, och det är att jag har väntat på den jävla tiden i ett halvår nu och när jag ringer och frågar när jag får komma så kan dom inte svara på det eftersom dom inte anser att läget är akut. Men här sitter jag hemma och mår skit av dom eventuella biverkningarna. Så nu har jag bestämt mig för att ta saken i egna händer och sluta med medicinen ändå. Finns det några risker med att sluta med medicinen? Med tanke på att jag "inte får" göra det själv? /Sussii

Jag har själv ätit Lamictal fast i psykiatriska ändamål och känner igen det där med lederna. Gick och hade extra ont i höfter och rygg under hela den tid jag åt det. Och att ha så ont som jag hade kan knappast ha varit naturligt då jag bara är 14 år så jag drog själv slutsatsen att det var medicinen. Egentligen är det ju inte bra att du rör doseringen utan läkares ordination, men jag förstår samtidigt din frustration där. Det enda jag kan tänka mig är att trappa ner långsamt och inte tvärsluta med den, tro mig det är inte jätteroligt. Trappa inte ner snabbare än -50mg på 1-2 månader iallafall. Men som sagt, egentligen bör du inte ändra något, men vad vet jag ? ^^ //Fanni


Hej. Jag är en tjej på 20 år och har ätit lamictal mot epilepsi som dom trodde att det va när jag va ca 10 år men nu för ett par månader sen så gjorde jag ett EEG test och det visade bara spår av barnepilepsi som han kallade det. Men eftersom att jag aldrig har haft kramper eller frånvaroattacker så trodde han att jag aldrig har haft det utan dom gav mig lamictal för mina utbrott i liten ålder. Efter en överdos med dom så fick jag sluta.

Annons
Annons
Annons