Forum Neurologi


Lyrica???

Hej! Jag har sedan mars 2012 varit under utredning för smärtproblematik från höfter/bäcken ända ner till hälsenorna... båda sidor. Smärtläkaren har nu gjort vad han kunnat genom att utesluta olika diagnoser. Mina främsta symtom är känselbortfall på stora delar av fötterna (ingen känsel alls på vissa ställen). Brännande obehaglig smärta/känsla ovanpå händerna och upp på armarna (fibromyalgi är uteslutet). Trött, koncentrationssvårigheter, glömsk, hjärtklappning. Sedan tidigare diagnos ångest/panikångest och medicinerar med Sertralin 150 mg/dag. Var idag hos en neurolog efter remiss fr smärtläkaren. Hon hade svårt att tyda mina symtom utifrån tidigare prover som t.ex. dubbelt så högt CK-värde mot normalt i förhållande till vissa symtom. Dock anser hon att min kropp inte är frisk. Hon skickade remiss för neurografi då hennes teorier lutar mot neuropatihållet. Jag ska även dit imorron igen för att ta en del prover. Fick utskrivet Lyric 25 mg morgon och 25 mg kväll för att se ev. effekt på nervsmärtan. Förhoppningsvis även mot ångesten som blivit värre pga av att jag inte vet vad det är för fel på mig. Är det någon som vet hur Lyrica och Sertralin fungerar tillsammans? Jag har även spy-/illamåendefobi och är rädd för detta som biverkning. Kan man förebygga med t.ex. Postafen? Efter att ha läst på en del forum är jag förvirrad då alla reagerat så olika men alla har ätit BETYDLIGT högre doser än jag fått (150-600 mg/dag). Finns det en chans att det inte kommer att bli så stora biverkningar tack vare att jag bara ska ta 25x2 mg??? Hoppas nån kan komma med råd så jag vågar prova medicinen. Hoppas såååå att den ska ge symtomlindring både vad gäller nervpåverkan/smärtor och minskad ångest.

Tar själv Lyrica dosen 300mgx3 om dagen och inte ens det hjälper helt, har Sertralin också i skåpet men inget jag tagit på länge. Så har ingen erfarenhet av att blanda dom två.. men det borde läkare veta. Postafen är ju mot åksjuka tror iallafall inte det hjälper nå. Ända biverkningen jag fått av Lyrica.. vad jag vet.. är att jag tyckte ansiktet såg lite svullet ut ett tag. Men det är ju som sagt som med alla mediciner individuellt hur man reagerar.


Jag fick först Lyrica för 3 år sedan när jag hade diskbråck som tryckte rakt på ischiasnerven. Det tog tre veckor innan jag fick Lyrica och jag hade fruktansvärda smärtor men när jag fick Lyrica så blev jag av med nästan all smärta och kunde t o m gå promenader med kryckor varje dag. Efter en tid kunde jag trappa ner dosen och efter ytterligare några veckor var jag helt bra och slutade med Lyrica. Men jag fick problem på nätterna med fruktansvärda kramper i båda benen från knäna och hela vägen ner och jag frös fruktansvärt om fötterna och fotsulorna kändes domnade. Jag fick remiss till neurolog och då startade en väldigt lång rad med olika läkemedel jag fick prova. Neurologen visste inte vad det var men sa att det inte är restless legs och inte mina kärl i benen alltså inte fönstertittasjukan. Jag fick hemska biverkningar från flera mediciner. Innan jag fick remissen ville Husläkaren att jag skulle prova flera olika antidepressiva medel. Det kunde jag inte förstå eftersom jag inte är deprimerad. Husläkaren blev arg och sa att jag måste ge det en chans och jag provade ett av medlen men avbröt efter nröra dagar eftersom jag mådde dåligt av dom och Husläkaren blev rejält sur och tyckte jag var ett problem som inte tog dom tabletter som hon skrev ut. Kontakterna med neurologen skedde via telefonkontakt. Jag sökte själv mycket på internet. Slutligen tänkte jag att om jag skulle prova Lyrica, jag hade ju fler tabletter kvar. Jag tog 100 mg och fick sova en hel natt visserligen med hjälp av insomningstablett Stilnoct och sömntablett Imovane men det hade jag tagit innan också. Jag kontaktade neurologen och han tyckte att jag kunde ta Lyrica. Jag började återhämta mig och tänkte att jag kunde trappa ner från 100mg till 75mg och det gick bra. Efter ytterligare en tid trappade jag ner till 50mg men då blev jag hemskt dålig på ett sätt jag aldrig blivit tidigare. Jag kände mig hemskt orolig i hela kroppen, det susade i huvet och jag kände mig väldigt skakig. Jag slutade helt med Lyrica eftersom jag trodde det var abstinensbesvär och jag blev rädd? Då blev jag så dålig att jag ringde neurologen och han skrev ut Stesolid i svag dos och jag tog ett par stycken och kände mig avtrubbad. Jag har aldrig hållit på med såna här mediciner och tycker det är för djävligt att man inte gör mer undersökningar för att se vad patienterna lider av. Jag har min tjocktarm borttagen och tunntarmen ihopsydd med ändtarmen sedan 10 år tillbaka och just i skarven där blöder det hela tiden. Jag tröttnade på Husläkaren som inte hjälpte mig med järnbristen, järntabletterna hjälpte inte. Jag bytte läkare och fick järnsprutor och fick upp värdet. Samtidigt upptäckte den nya läkaren att jag hade stor D-vitaminrikt Och sa att jag skulle köpa dom starkaste D-vitaminerna i Hälsokostbutiken för Apotekets är för svaga. Efter ett par månader blev jag mycket piggare och samtidigt slutade kramperna i benen. Så jag drar slutsatsen att antingen var det järnbristen eller D-vitaminbristen. Jag låg också precis på gränsen till för lågt skölkörtelhormonvärde och det ska jag testa igen. När jag tog 75mg Lyrica till natten märkte jag aldrig av några biverkningar. Jag var inte heller trött dagen efter. Det kanske aldrig var Lyrica jag mådde dåligt av när jag trappade ner. Det kanske var järnbristen D-vitaminbristen och det låga skölkörtelhormonvärdet. 

Annons
Annons
Annons