Så kan du minska risken för demens

För att minska risken för demens gäller det att se efter sin hjärna, visar en internationell studie publicerad i The Lancet. Forskarna lyfter fram nio riskfaktorer som du bör undvika eller ändra på för att minska risken att drabbas.


Caroline
Publicerad den: 2017-07-26
Författare: Caroline Holmqvist, Redaktör, Netdoktor, NetdoktorPro

Annons

Idag är uppskattningsvis 47 miljoner människor drabbade av demens. Fortsätter den stigande trenden finns en potentiell risk för att siffran kan ha ökat till 131 miljoner till år 2050.

Forskarna av den nya studien menar att ett av tre demensfall kan förebyggas om man eliminerar följande riskfaktorer.

  • Hörselnedsättning i medelåldern
  • Hoppa av gymnasiet
  • Rökning
  • Inte söka hjälp i ett tidigt stadium vid depression
  • Fysiskt inaktivitet
  • Social isolering
  • Högt blodtryck
  • Fetma
  • Typ 2-diabetes

Forskarna beskriver dessa nio riskfaktorer som potentiellt förändringsbara och antas tillsammans utgöra runt 35 procent av det som påverkar risken för att drabbas av demens. Resterande faktorer som utgör de övriga 65 procenten menar forskarna är sådant som individen själv inte kan påverka.

Annons
Annons

Sammantaget pekar studien på att det som är bra för hjärtat också är bra för hjärnan.

Forskarna understryker att de saknar tillräckligt med data för att inkludera kostfaktorer eller alkohol i sina beräkningar.

    Källor

  • BBC - http://www.bbc.com/news/health-40655566

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar uneber 2017-07-26 10:02 (4 månader sen)

    Vänligen precisera riskökning för typ 2-diabetes.

  • Avatar Ulf Wünsche 2017-07-26 10:23 (4 månader sen)

    Har ingen kommentar

  • Avatar Tanja 2017-07-26 10:57 (4 månader sen)

    Hej, hur undviker man hörselnedsättning i medelåldern? Tackar, Tanja

  • Avatar Björn 2017-07-26 11:16 (4 månader sen)

    Bra information

  • gote-gor-utvardering-hos-clarks-
    wilhelm1 2017-07-26 11:20 (4 månader sen)

    TV2 rapport 25/7 NY svensk forskning om Lutein visar hur man kan undvika . motverka inflammationer i blodet, förhindra åderförkalkning, härskning av blodfetter, m.m. Oerhört viktigt för ögon, hjärna hjärta.
    Jag vill tipsa om en annan också viktig studie om Lutein: kallad viktigare än vitamin C
    här är länk:
    http://www.aktivsyn.se/Lutein.html
    Med anledning av den forskningen uppgraderades Klarin Perfekt med 150% mer Lutein / Zeaxanthin för skydd av ögon, hjärna och hjärta- Bipacksedel:
    http://www.aktivsyn.se/bp_klarinperfekt.html
    Jag blev av med alla iriter som plågat mig flera gånger årligen under 30 år med Klarin Perfekt. ( Bechterews )

  • Avatar Sonja Mölsä 2017-07-26 11:35 (4 månader sen)

    Jag röker inte, men tuggar Nikorett:: Bra? Jag ska öka min fysiska aktivitet. Liten ökning av sociala möten i st f telefonsamtal. Fetma?

  • Avatar Sonja Mölsä 2017-07-26 12:20 (4 månader sen)

    Jag röker inte, men tuggar Nikorett:: Bra? Jag ska öka min fysiska aktivitet. Liten ökning av sociala möten i st f telefonsamtal. Fetma?

  • Avatar Britt Olausson 2017-07-26 12:43 (4 månader sen)

    Jag har kronisk insomni efter strålning av en elakartad hjärntumör,en astrooligocytom grad 111,vilken bortopererats och bestrålats år 1993.Under strålningen försvann min sömnförmåga,som inte återkommit ännu,men jag har överlevt nu i mer än 25 år.
    Jag har tagit melatonin + 10 mg.stilnoct från år 1998,år 2005 blev jag ombedd av SS sömnlabb,prof.J.Hedner att ta tre drugfria dygn,vilket jag nu hållit på med alla dessa år.
    Jag har inte fått någon mera hjärntumör,fast nu verkar inte denna medicin längre,
    Så jag undrar:Kan detta bidraga till demens,då jag oftast får högt blodtryck under de tre dagar utan medicin,då jag inte sover alls?

  • Avatar Ruby 2017-07-26 13:30 (4 månader sen)

    Vårdcentralen måste undersöka patienter om man har demens eller vad problemet beror på. Men tyvärr det finns ingen hjälp på VC man kan få. Man betalar avgifter och byter några ord med doctorn snabbt snabbt för att de har inte tid med patienter. OK punkt o slut boka nästa gång besök och se vad som kan hända. Så är det vård fungerar i landet för mindre värdiga patienter.


Annons
Annons
Annons
Annons