Fråga doktorn

Fråga   Mun & tänder

Kan Omeprazol orsaka svamp i munnen?

Hej

Det har fastslagits att jag har svamp i munnen. Jag har fått Mycostatin mot det, men upplever att det inte hjälper (efter 3 veckors användning). Jag har ingen brist på B vitamin, alla värden som togs var bra. Tror dock att inget glukosvärde togs. Använder sen mars månad Omeprazol mot Reflux (bråck på övre magmunnen) 20 mg/dag, kan det orsaka mina problem i munnen? Vilka andra sjukdomar har likartade symptom som svamp i munnen? Har funderat på om jag allergisk mot nåt födoämne. Frågorna hopar sig och jag hoppas på ett klargörande så gott som det nu går! Tack på förhand

Svar:

Tack för Din fråga

Svamp i munnen kan ha en mängd olika orsaker. Det är svårt att räkna upp allt det kan bero på. Det kan naturligtvis även isolerat bero på en aktiv svampinfektion. Steg 1 bör vara kontakt med Din tandläkare eller husläkare. Steg 2 sedan eventuell remiss för vidare utredning till ÖNH läkare.

Vänliga hälsningar

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Knöl i munnen

2017-06-14 | 01:29

av Distriktstandvården

diklofenak + paracetamol ?

2017-06-9 | 21:59

av Distriktstandvården

Torr hals, mun och slemhinnor

2017-05-30 | 10:24

av Distriktstandvården

Torus mandibularis - käkkirurgi?

2017-05-21 | 00:36

av Distriktstandvården

Pulserande tandkött och tandvärk

2017-05-13 | 20:06

av Distriktstandvården

Ögonvärk

2017-05-10 | 14:22

av Vetterskog Peter

Knöl i munnen

2017-05-10 | 14:19

av Distriktstandvården

Munskölj mot inflammerat tandkött

2017-05-5 | 02:00

av Distriktstandvården

karies bakom 4 tänder, barn 2 år

2017-05-4 | 09:20

av Distriktstandvården

Nervskada i munnen

2017-04-27 | 11:52

av Distriktstandvården

sår på läppen efter fall

2017-04-18 | 11:40

av Distriktstandvården

Kliande tandkött

2017-04-17 | 00:52

av Distriktstandvården

Mun

2017-04-17 | 00:16

av Distriktstandvården

Torus

2017-04-6 | 20:39

av Distriktstandvården

Tandkött

2017-04-4 | 09:20

av Distriktstandvården


Annons
Annons
Annons
Annons