Fler läkemedel utanför förmånssystemet

Allt fler läkemedel blir utan subvention och det betyder oftast att de blir dyrare för den enskilde patienten.

Karin Nordin, Redaktör
Publicerad den: 2014-04-09
Författare: Karin Nordin, Redaktör

Annons

En ny sammanställning från läkemedelsnätverket NEPI granskar utvecklingen efter apoteksomläggningen i Sverige. Bara i januari i år hämtade 400 000 patienter ut mediciner från apoteken utan subvention. De fick själva betala hela kostnaden - 128 miljoner kronor.

Det handlar till exempel om p-piller, potenshöjande medel, medel mot magkatarr, allergier och bakterieinfektioner. I vissa fall har tillverkarna beslutat att medicinerna inte ska ingå i förmånen för att man då ska kunna sätta ett högre pris. I andra fall är det Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, som bedömt att medlet inte är tillräckligt effektivt för det pris som begärts.

Läkarna som skriver recepten vet inte alltid om medlen ingår i förmånen, och de kan inte se vilket pris patienten får betala. När patienten kommer till apoteket får medlet inte bytas ut mot ett billigare eftersom det inte ingår i förmånssystemet. Högkostnadsskyddet gäller inte heller.

Annons
Annons

Det här omöjliggör en sund priskonkurrens mellan bolagen, säger Mikael Hoffman vid NEPI till Sveriges Radio.

Har du märkt av att dina läkemedel inte längre ingår i förmånen? Kommentera artikeln direkt här nedan.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Anki 2014-04-9 11:56 (5 år sen)

    Följden blir att man kommer att minska medecineringe för att den ska räcka längre och då blir sjukdomen värre, en pensionär med astma kommer inte ha råd att följa läkarens ordination, TYVÄRR

  • Avatar HW 2014-04-9 18:46 (5 år sen)

    Skandal är det och indirekt en rejäl skattehöjning. Tillbaka till läkare som måste skriva ut något annat eller få reda på det, så kanske läkare kan påverka TLV. Samma är det med tänderna som borde höra ihop med kroppen.
    Som pensionär är man orolig och undrar hur det skall sluta för pensionerna har inte blivit bättre på 12 år, det här är tack för allt slit i livet.
    HW

  • Avatar LR 2014-04-9 21:36 (5 år sen)

    Jag märkte det häromdagen när jag skulle hämta mina vanliga läkemedel som jag haft länge. Jag har flera olika sjukdomar och behöver ett flertal mediciner som inneburit stora kostnader redan medan de var subventionerade. Nu tvingades jag avstå att hämta ut ett par av medlen, jag hade helt enkelt inte råd när det visade sig att de plötsligt inte längre ingår i högkostnadsskyddet. Men jag hade verkligen behövt dem likaväl. "Sund" priskonkurrens på bekostnad av att människor får lägga än större svårigheter till redan påfrestande liv.

  • Avatar J Leander 2014-04-9 23:34 (5 år sen)

    Lipitor ingår inte i systemet, man måste betala dyra pengar. Ersättaren ger kramp i benen. Försöker använda halva föreskrivna mängden med läkarens tillåtelse.
    MVH L

  • Avatar Mona Persson 2014-04-10 01:27 (5 år sen)

    Jag vid ett flertal tillfällen varav det senaste var ögondroppar som jag måste ha samt Omeprezol och astmamedicin.Orkar knappt hålla koll och tycker att det är jobbigt med dessa fördyrande åtgärder. Är ålderspensionär som trots allt är ganska på hugget men har det lite jobbigt med pengar. Hälsningar

  • Avatar Lizette Andersson 2014-04-10 07:57 (5 år sen)

    Fick D3 droppar utskrivet då jag har brist på Dvitaminer. Liten flaska. Pris 508 kr. Där rök det en stor del av de futtiga kronor som är kvar av pensionen:-(

  • Avatar maria 2014-04-10 07:09 (5 år sen)

    just magkatarr medicin är ju svindyrt. Kan inte förstå skillnaden varför en del skall vara subventionerat och en del inte. all medicin skall ju gå på högkostnads och vara subventionerat. sen kan jag säga jag jobbar varje dag men med dålig lön så det skall inte vara ett evigt prat om pensionärer. detta är inget speciellt pensionärsproblem. Det skall vara lika för alla. men detta är en skandal att konsumenter blir lurade hela tiden, och när vi behöver och måste ha det,

  • Avatar maria 2014-04-10 08:07 (5 år sen)

    Min m.an som benämns multisjuk fick lunginflammation. Hostmedicinen ingick inte i högkostnadsskyddet utan kostade 450:-.......inser att en mängd mediciner inte ingår men det pratar man inte om. I de debatter som nu våra politier börjar föra inför valet är ord som sjuk, pensionär och äldre helt uteslutna!! De nämns inte ens. En sorglig utveckling av vårt samhälle där stora grupper inte ens räknas längre

  • Avatar Ragnhild Nordquist 2014-04-10 10:39 (5 år sen)

    Våra politiker har väl all medicin gratis, det är väl det viktigaste tycker dom, det är ju skillnad på skit och pannkaka, eller hur

  • Avatar Eva 2014-04-10 10:27 (5 år sen)

    Ja det är dyrt att vara förtidspensionär med alla utgifter det innebär och pensioner som inte höjs lika mycket som allt annat! Det går knappt runt!!! Blir back varje årsskifte!!!! Orolig hur detta skall sluta!
    Ja det är klyftor i samhället minsann! Fattiga och rika.


Annons
Annons
Annons