Fakta | Manlig hälsa

Frågor och svar om träning och motion 2011

Vilken typ av träning ska jag satsa på om jag har begränsat med tid? Linus Johansson, personlig tränare och sjukgymnast svarade på frågor om träning och motion i en chatt på Netdoktor.

Uppdaterad den: 2011-02-01
Författare: Redaktionen, Netdoktor

Annons

Gäst18849: Vad tycker du om ITrim och liknande metoder?

Linus Johansson:
Oj, jag har ingen erfarenhet av just det konceptet men jag antar att allt som får personer att röra på sig och gå ned i vikt är bra så länge det inte sker på omoraliska grunder.


Gäst27498 Berlo:
Jag undrar hur man på bästa sätt ska motionera och träna för att kunna få bort de överflödiga kilona som finns runt magen. Försökt med allt och det känns som om det vore hopplöst. För övrigt är det helt ok. Men det är fläsket runt magen som inte går att få bort. Har du något bra tips på hur man ska bära sig åt? Hoppas du kan ge mig ett bra svar.

Linus Johansson:
Den här frågan har jag svarat på tusen gånger och jag ger samma kalla svar varje gång: Du har två val, acceptera din mage eller lägga dig under kniven. Du kan inte punktförbränna eller på liknande sätt ändra ett område i kroppen, förutom med din acceptans eller med en vass kniv.


Göransdotter
: Jag har försökt komma igång att träna efter att ha varit utbränd ett flertal tillfällen. Innan allt detta hade jag en elitidrottares värden och arbetade som brevbärare. Men det verkar inte som jag kan bygga upp någon reserv längre. Vid minsta överansträngning (små mängder) blir jag utmattad och sängliggande flera dagar. Jag äter mkt bra mat sover bra har det ordnat omkring mig men min kropp verkar ha tagit slut. Finns det något knep? Nu håller jag på med yoga, linedance, promenader (måttligt)

Linus Johansson:
Ja, du har kört kroppen i botten och den är nu väldigt känslig för stress och träning. Du gör nu helt rätt att långsamt bygga tillbaka kroppen genom bra mat och bra träning. Jag skulle tipsa dig om att börja lära dig att andas rätt, kolla upp det. Det är det kraftfullaste verktyget mot stress, det och positivt tänkande.


Gäst50807:
Hur motiverar jag mig att fortsätta träna? Efter nyår gick det bra några veckor, men redan nu känner jag att motivationen börjar tryta.

Linus Johansson:
På det enklaste sättet som finns, att sänka ambitionerna. Ha som ditt enda mål att må bra efter du har tränat. Tänk inte på fett och muskler och annat strunt, satsa på hur du mår. Plötsligt så släpper det och framför allt så släpper ångesten som du nu relaterar träningen till. Träning ska enbart vara roligt inget annat.


Anders77:
Alltså, är det verkligen så farligt att träna dagen efter en "blöt fest", om man mår skapligt i övrigt?

Linus Johansson:
Ja det är det. I din kropp pågår en enorm stress att få ur de gifterna du hällde i dig dagen innan, alkohol är faktiskt ett gift som man kan dö av. Om du nu lägger en ytterligare stress på detta i form av träning så finns risken att du på sikt skadar inre organ. Så undvik alltid alkohol i stora mängder oavsett om du tränar eller inte. Drick för att det är gott och inte för att bli full.


Rötott:
jag blir 70 år i år. Vad kan vara bra för mig att träna? Har lite kol och förkalkningar på hjärtat.

Linus Johansson:
Allt är bra för dig, men det ska vara i en dos som du tycker är behaglig. Jag skulle försöka hitta en pensionärsgrupp i din närhet, som tränar regelbundet. Finns det inte en så starta en, då gör du gått för dig och för många andra. Jag hjälper er med program om ni behöver.


Anne:
Vilken diet tycker du är bäst att kombinera med träning? Funkar LCHF, trots att man inte äter några kolhydrater?

Linus Johansson:
Nej, du måste ta reda på vilken metabolisk typ du är. Du kanske är kolhydrat typ och då är det dåligt för dig att bara äta proteiner. Googla på metabolic-typing och läs mer om hur du tar reda på vad du är och hoppa LCHF så länge.


Gäst38875:
Hej! Jag brukar normalt träna 3-4 ggr i veckan. Just nu är jag inne i en period med mycket hårda studier som dessvärre även orsakar sömnsvårigheter. Detta resulterar i att jag blir alldeles för trött för att orka träna. Min fråga är: är det farligt att träna om man känner sig helt utmattad? Jag är till exempel rädd för att hjärtat ska ta skada. Med vänliga hälsningar: en trött student.

Linus Johansson:
All yttre påverkan på kroppen är stressorer, så även träning. Stressorer i lagom mängd med bra återhämtning är nyttigt för kroppen. Massor med stressorer och dålig återhämtning är inte bra för kroppen. Satsa på studierna och låt promenader och andningsträning vara det du satsar på. Träna hinner du göra resten av ditt liv.


Gäst31950:
Hej. I nyhetsbrevet om träning & motion står det: "Studier visar att en tredjedel av landets befolkning inte kommer upp i den rekommenderade nivån av fysisk aktivitet per dag.". Men jag ser inte att det står vad "den rekommenderade nivån" egentligen är? Själv försöker jag ta runt 45-60 min promenad i rask takt, åtminstone några gånger i veckan, alternativt cykla, bära hem matkassarna från affären (en halv km eller så), ta trappen istället för hiss - räcker den typen av aktiviteter?

Linus Johansson:
Absolut, den generella rekommendationen är ju 30 min om dagen, oavsett i vilken form. Men det har ju visat sig att det är det långa stillasittandet som är farligt och inte den uteblivna träningen.


Katarina M:
Vilken typ av träning ska jag satsa på om jag har begränsat med tid? Jobbar heltid och har barn i förskoleålder. Jag vill träna för att få mer energi och ork + gå ner i vikt så vad är bäst? Ska jag satsa på konditionstränings eller styrka?

Linus Johansson: Du ska inte satsa på något, du ska satsa på allt. Det är nämligen när du kombinerar styrka, kondition, balans, koordination och rörlighet som träningen blir som absolut bäst. Det finns massor med rolig och enkel träning. Titta in på DinTräning.se, där hittar flera bra program.


Trulls: Stämmer det att morgonträning är mest effektivt för fettförbränning?

Linus Johansson:
Nej! Det är individuellt. Det som stämmer är att rätt typ av kost och rätt typ av träning förbränner fett, vilket naturligtvis också är individuellt!


loket47: Hej! Hur hård träning kan man utsätta sin kropp för om man om diagnostiserats för paraoxymalt förmaksflimmer, äter en halv tbl 25 mg tenormin om dagen + Waran.

Linus Johansson: Den generella regeln: - Så länge det känns bra, är en väldigt bra subjektiv regel att följa. Kör och testa dig fram jag lovar att du hittar din nivå ganska snart.


forlunda: Skulle vara tacksam om jag kunde få tips på stretchövningar för höft och ländrygg, då jag har en höftprotes & inte får/kan böja för mycket eller har svårt att gå ner på golvet .Går stavgång och motionscyklar för att hålla mig i form. Har letat på nätet men hittar inget vettigt.

Linus Johansson:
Den du, är inte helt lätt. Mitt tips är att uppsöka din lokala sjukgymnast så denne får titta på dig och avgöra i vad som är rätt och fel för dig. Chansa inte, kör på säkra kort så blir det rätt från början.


Tessan:
Vad är coolast att träna just nu? Aerobics och Friskisjympa känns lite "last season".

Linus Johansson:
Oj vilken lätt! Kettlebells så klart, 300 år gammal rysk supermodern funktionell träning!


Träningsgalen: Ska man eller ska man inte träna när man har träningsvärk? Jag tycker att alla säger olika.

Linus Johansson: Det beror så mycket på. Har du träningsvärk i benen så kan du köra något mer arm relaterat, till exempel. Men grundregeln är JA, undvik hård träning vid mycket träningsvärk på grund av risken för utmattningsskador och liknande.


Gäst50285:
Jag tycker det är galet dyrt att träna med PT, så vad är egentligen vinsten med att gör det? Kan man inte träna lika bra på egen hand i gymmet eller med hjälp av en gruppträningsinstruktör på träningsklasser?

Linus Johansson: Jo! Klart man kan. Men om du en gång har börjat med PT så vill du aldrig sluta. Du slipper allt tänkande med att veta om övningarna är rätt för dig, du behöver aldrig hitta på nya pass eller liknande. Du köper inspiration och kvalité när du kör PT!


Gäst84481:
Vilken motionsform förbränner man mest fett i? Löpning i 45 minuter eller en promenad på lika lång tid?

Linus Johansson: Så här är det. Säg att du gör av med 100 kca när du springer och 50 när du går. När du springer utgörs 50 kca av fett och resten kolhydrater och när du går utgörs 35 kca av fett och resten av kolhydrater. Vilket betyder att du procentuellt sett bränner mer när du går, det vill säga, 70 procent men i form av 35 kca, medan du bara förbränner 50 procent när du springer men i form av 50 kca, det vill säga mer. Observera att det är ett räkneexempel och inte fakta.


Gäst63738:
Är det "farligt" att träna till exempel step eller spinning när man äter very-low-calorie diet? På ett pass kan man ju nästan göra av med hela dags-kaloriintaget.

Linus Johansson: Ja, mycket! Du tömmer kroppen med nödvändiga födoämnen vilket kan göra att du går sönder både fysiskt och psykiskt. Det är väldigt farligt. Tränar man mycket ska man äta mycket. Se din kropp som en sportbil, fyll på tanken och kör slut allt. Men tankar du inte fullt så kommer motorn gå sönder!


Tjejmilare:
Jag tränar nu tre gånger i veckan på ett gym. Jag kommer att springa Tjejmilen i Stockholm i år. Är ingen van joggare så jag har börjat med intervallträning på joggingband, cirka en halv timme varje gång jag är på gymmet. Därefter kör jag styrketräning i ungefär en timme. Jag vet inte om detta är en bra början till att orka springa en mil på eftermiddagstid under timmen. Snart är det barmark och jag kan börja springa utomhus. Tips på bra uppbyggnad önskas från snart 60- årig kvinna

Linus Johansson: Ja mitt tips är till alla som springer att sluta springa. Men det är aldrig någon som lyssnar. Men du gör helt rätt. Det du behöver göra är att äta och vila rätt. Träna rätt är det lätta, men att äta rätt och att träna rätt är svårare. För om du inte äter och inte vilar så kommer du gå sönder av för mycket träning.


Gladys:
Hej! Det känns som att artrosen tar över min kropp - särskilt mina knän! Jag har jympat på Friskis och Svettis i cirka 20 år och älskar det, men nu gör det ont. Ska jag strunta i smärtan? Sedan i somras då jag fick akuta problem efter ett fall är min enda träning ett träningsprogram jag fått av en sjukgymnast. Det stärker muskulaturen, jag har blivit bättre, men jag vaknar stel och öm i kroppen varje morgon. Gym och apparater är trist, vattengympa=urinvägsproblem. Längtar efter rörelse och styrka!

Linus Johansson: Ja artros är inte det lättaste. Om du inte tycker om att släpa dig till ett gym så tycker jag du ska köpa hem gummiband och sedan bjuda över en väninna och så köra et bra pass tillsammans. Ni hittar massor med gummibandsövningar på DinTräning.se.


Anders:
Jag har läst på flera ställen att man förbränner mer genom att träna 50 minuter BodyPump, än genom att träna cykel/spinning lika länge. Kan det verkligen stämma? Efter ett Pump-pass är jag inte särskilt trött, efter ett spinningpass dryper jag däremot av svett och är helt slut.

Linus Johansson: Det stämmer inte, av flera skäl. För det första är det individuellt, beroende på vilken typ man är och hur man ligger metaboliskt. Sedan så är det precis som du säger, ju mer flås och svett desto mer förbränning. Testa Kettlebells, där kan vi snacka förbränning!


Angel:
Jag behöver en bra start på lagom motion då springa/jogga inte kan utföras. Har funderat på pass hos Friskis & Svettis men har noll kondition samt muskler som har förtvinat. Önskar all tips som är möjlig, är inte ungdom längre. Kvinna på 46 år

Linus Johansson: Då finns det bara ett svar: Yoga. Det är den perfekta grejen för dig. Lugnet och möjligheten att i din egen takt bygga styrka för att sedan bygga kondition.


Annons
Annons
Annons
Annons