Behandling | Stomi

Förstoppning och vardagskost


Uppdaterad den: 2013-06-12
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Förstoppning

Vanliga orsaker till förstoppning är ett för litet intag av kostfibrer och vätska, och för lite aktivitet. Patienter och boende på institutioner kan därför lätt bli förstoppade. Detta är också vanligt hos äldre människor och små barn. Ibland kan sjukdom vara orsak till förstoppning.

Fibrer

Olika typer av kostfibrer har olika effekt på tarmfunktionen. Cellulosa och hemicellulosa från spannmål är mest effektiva mot förstoppning därför att merparten av dessa ämnen passerar oförändrade till tjocktarmen. Kostfibrer binder vatten och gör att innehållet i tarmen blir mjukare och får större volym. Därmed blir passagetiden i tjock- och ändtarm kortare.

Vardagskost

Bröd, spannmålsprodukter, gryn och mjöl med en hög andel fullkornsmjöl (minst 50 %) rekommenderas. Potatis, grönsaker och frukt har också gynnsam effekt på tarmfunktionen. Filmjölk och yoghurt är att föredra framför vanlig mjölk. Hopkokta rätter av mjölk och fint mjöl kan verka stoppande.

Annons
Annons

Obehag av fibrer?

Ökad mängd kostfibrer kan ge tillfälliga besvär med gasbildning och obehag. Kostfibermängden bör därför ökas gradvis. Det är samtidigt extra viktigt att se till att dricka tillräckligt mycket vätska. Kli kan hämma absorptionen av kalcium, järn och andra spårämnen. Detta är särskilt viktigt att ta hänsyn till när det gäller barn och äldre.

Regelbundna måltider och avföringsvanor

Det är också viktigt med regelbundna måltider och avföringsvanor samt regelbunden fysisk aktivitet som är anpassad till den enskildas möjligheter. Användning av laxeringsmedel bör undvikas i möjligaste mån.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons