Fakta | Mage & tarm

Nedsatt upptag av fruktos

Nedsatt upptag av sockerarten fruktos från tarmen kan ge symtom.

Uppdaterad den: 2019-06-11
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vad är nedsatt upptag av fruktos?

Kolhydrater är viktiga energikällor för kroppen. Vanligt strösocker, sakaros, består av två sockermolekyler: fruktos och glukos. När fruktos inte tas upp genom tarmväggen stannar det kvar i tarmen. Det drar då till sig vatten och därmed blir tarminnehållets volym större, vilket påskyndar tarminnehållets passage nedåt i tarmen.

Nedsatt upptag av fruktos är ett mycket vanligt tillstånd. Den moderna västerländska dieten innehåller mycket fruktos och förekomsten har därför sannolikt ökat. Tillståndet förekommer både hos friska personer och hos personer med IBS (Irritable Bowel Syndrome) och beror på hur mycket fruktos tarmen behöver bryta ned. Tillståndet kan därför ses som en normalvariant. Nedsatt upptag av ett ämne i matspjälkningskanalen kallas också för malabsorption.

Symtom

De allra flesta med nedsatt upptag av fruktos i tarmen har inga besvär på grund av detta.

Annons
Annons

Symtom på nedsatt upptag av fruktos kan vara:

  • Gasbesvär
  • Magkramper
  • Magsmärtor
  • Diarré
  • I vissa fall huvudvärk

I vanliga fall uppstår symtomen efter intag av en produkt som innehåller fruktos. Det finns inga symtom som är specifika för en bestämd sockerart (fruktos, laktos, sorbitol).

Många patienter berättar att de första symtomen uppstod efter en infektion, oftast magsjuka, eller efter en antibiotikakur, även om man antar att det nedsatta upptaget har funnits där sedan barndomen.

Annons
Annons

Orsak

Många enkla sockerarter, monosackarider såsom fruktos och glukos, kan vara sammanlänkade i det som kallas oligosackarider (som består av ett begränsat antal monosackarider) och polysackarider (som består av många monosackarider). Kolhydrater intas som monosackarider, disackarider, oligosackarider och polysackarider. De bryts ned av enzymer på vägen från munhålan till tunntarmen där de tas upp från tarmhålrummet och går över i blodbanan som monosackarider. De viktigaste kolhydraterna som kan orsaka magbesvär är laktos, fruktos och sockeralkoholen sorbitol.

Symtom och tecken uppstår i samband med att det socker som inte tas upp genom tarmväggen utnyttjas av bakterier i tjocktarmen. Tarminnehållet "jäser" och tjocktarmen klarar inte att ta upp allt överskottsvatten som finns inne i tarmen. Det verkar som om samtidigt intag av glukos gör att fruktos lättare tas upp i tarmen, vilket kan förklara att produkter som också innehåller glukos kan ge mindre symtom.

Nedsatt upptag av fruktos kan också bero på en bakomliggande sjukdom. Vid fruktosintolerans saknas vissa ämnen som leder till att fruktos inte kan brytas ned. Tillståndet är ganska sällsynt. 

Diagnos

Om man har magbesvär och funderar på om det beror på nedsatt upptag av fruktos är det enkelt att klargöra detta på följande sätt:

  • Minska intaget fruktos via kosten och se om tillståndet förbättras.
  • Om det gör det bör man efter ett tag öka intaget igen för att se om tillståndet kommer tillbaka.

Om det gör det är det ett tecken på att intaget av fruktos har betydelse för magbesvären. Nackdelen med ett sådant test är att det är baserat på personens subjektiva bedömning och det finns därför en stor osäkerhet.

När fruktos inte bryts ned bildas väte och metangas. Det går att mäta genom ett utandningsprov. Bildning av väte och metangas har dock visat sig ha ett dåligt samband med hur mycket symtom man har. Det säger ingenting om fruktosmalabsorptionen är orsaken till de eventuella magbesvären, varför ändring av kosten är ett betydligt viktigare test för att bedöma om nedsatt upptag av fruktos föreligger.

Behandling

Behandlingen består av att begränsa intaget av fruktoshaltig föda. Även om det saknas bra forskning på detta område så visar många studier att 60–100 % uppnår full symtomlindring och effekten verkar vara långvarig.

Kostråd vid nedsatt upptag av fruktos

Fruktos är ett socker som finns i en mängd olika produkter. Tabellen nedanför innehåller information om vilka produkter man bör undvika om man har nedsatt upptag av fruktos.

Exempel på matvaror med högt fruktosinnehåll
Kategori Exempel på matvaror
Drycker Läsk, sötade mejeriprodukter, produkter sötade med majssirap
Frukt och fruktjuice Äpple, päron, söta körsbär, dadlar, plommon
Annat Honung, tuggummi

Intag av fruktosrik mat tillsammans med annan mat ökar toleransen och minskar besvären. Observera att högt intag av sorbitol tillsammans med fruktos kan förvärra besvären (jämför sockerfritt tuggummi).

Vissa grönsaker samt bröd och kornprodukter kan också innehålla fruktos. Om man har svåra magbesvär och är i behov av att pröva ut en strikt diet bör man rådgöra med en dietist för att få mer konkreta råd. Tabellen nedanför anger ett antal produkter som har lågt fruktosinnehåll.  

Exempel på matvaror med lågt fruktosinnehåll
Kategori Exempel på matvaror
Frukt Avokado, tranbär, lime, citron, ananas, jordgubbar, apelsin, banan
Grönsaker Morötter, selleri, grönkål, plommontomater, rabarber, spenat, sötpotatis
Spannmålsprodukter och liknande, nötter Bovete, majs, havre, quinoa, ris, råg. Alla slags nötter.
Kött och liknande Alla köttprodukter utan tillsatser. Tofu.
Mejeriprodukter Mjölk, ost, yoghurt. 

 Prognos

Tillståndet går inte över, men lyckligtvis kan det behandlas på ett enkelt sätt genom att minska intaget av fruktos. 

Man tror att nedsatt upptag av fruktos kan vara en bidragande orsak till irritabel tarm. Om man har mycket magbesvär kan det vara värt att prova med ovannämnda kostrestriktioner under en vecka till en månad för att se om det blir bättre i magen.


Annons
Annons
Annons