Fakta | Mage & tarm

Gaser i magen


Uppdaterad den: 2012-11-23
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Behovet att släppa sig kan uppkomma vid de värsta tänkbara tidpunkterna – vid ett viktigt möte, i en trång hiss, ombord på ett flygplan. Och även om gas från tarmen (flatulens) ofta inte är allvarligt, kan det upplevas som mycket genant.

En del människor har stora problem med gaser som besvärar dem mest hela tiden. Ibland kan gaser som du inte kan släppa ut leda till intensiva, kortvariga magsmärtor.

Även om du inte kan förhindra gasproduktionen, finns det åtgärder som kan minska den, lindra besvären och förhindra att du råkar i förlägenhet.

Annons
Annons

Symtom och tecken

Hos de flesta av oss är symtom och tecken på mycket gaser i tarmen uppenbara. De består av:

  • Gasavgång. Frivillig eller ofrivillig gasavgång, antingen som en rapning eller flatulens.
  • Smärtor. Skarpa, tryckande smärtor eller kramper i magen. Dessa smärtor kan uppkomma var som helst i magen och kan snabbt förflytta sig. Du kan också uppleva tryck i magen. Ibland kan smärtan bli så intensiv att det känns som om det är något som är allvarligt fel. När smärtor uppkommer i övre, vänstra delen av bukhålan kan de misstolkas som att komma från hjärtat. Vid smärta på höger sida kan den misstolkas som en gallvägssjukdom eller en blindtarmsinflammation.
  • Uppblåsthet Magen sväller upp. Du kanske måste knäppa upp byxorna under dagen.

Orsak

Du sväljer luft varje gång du äter eller dricker. Du kan till och med svälja luft utan att veta om det när du är nervös, äter för fort, tuggar tuggummi eller dricker genom ett sugrör. En del av den här luften hamnar i tjocktarmen. Det är dock så att det mesta av luften i tjocktarmen kommer från gas som produceras när bakterier i tjocktarmen spjälkar kolhydrater som inte har brutits ned i tunntarmen.

Dessvärre är det så att sund mat – som frukt, grönsaker, helkorn, bönor och ärter – ofta är de värsta syndarna. Det beror på att detta är livsmedel med högt fiberinnehåll. Fibrer har många hälsofördelar, till exempel att aktivera matspjälkningskanalen och reglera blodsocker och kolesterol. Men fibrer har alltså den nackdelen att de kan ge gasbesvär från magen.

Annons
Annons

Kolsyrade drycker som läsk och öl är också viktiga orsaker till gas. Andra orsaker till mycket gaser i magen är:

  • Förstoppning. Trög mage kan göra det svårt att bli av med gaser, något som leder till uppblåsthet och obehag.
  • Matintolerans. Om gasbesvären i huvudsak uppkommer efter att du har ätit mjölkprodukter kan det bero på att kroppen inte kan bryta ned sockret (mjölksocker, laktos) i mjölkprodukterna. Det är många som inte kan bryta ned laktos ordentligt efter småbarnsåren (från cirka sex år), och även små barn är ibland intoleranta mot laktos. Tillståndet kallas laktosintolerans. Andra typer av matintolerans, särskilt mot gluten, ett protein som finns i flera sädesslag, kan leda till mycket gaser i magen, diarré och till och med viktminskning (detta är bakgrunden till sjukdomen celiaki).
  • Konstgjorda sötningsmedel. Det är också möjligt att ditt matspjälkningssystem inte tolererar de konstgjorda sötningsmedlen sorbitol och mannitol som finns i en del sockerfria livsmedel, tuggummi och godis. Många friska personer utvecklar gaser och diarré när de äter dessa sötningsmedel.
  • Avföringsmedel. Långvarig användning av avföringsmedel eller läkemedel som ger förstoppning kan bidra till problem med mycket gaser i magen.
  • Olika sjukdomar. Mycket gaser i magen kan vara en del av sjukdomsbilden vid IBS (Irritable Bowel Syndrome) – en ofarlig, men tidvis besvärande, överkänslig tarm. I undantagsfall kan mycket gaser i magen vara ett av flera tecken på ett mer allvarligt, underliggande tillstånd. Exempel på detta är divertikulit (inflammation i fickor i tarmen) eller kronisk inflammationssjukdom i tarmen, som ulcerös kolit eller Crohns sjukdom.
  • Antibiotika. Mycket gaser i buken kan ibland bero på tidigare behandling med antibiotika. Dessa läkemedel stör den normala bakteriefloran i tarmen och kan ge ökad gasproduktion.
  • Andra läkemedel. Även andra typer av läkemedel kan leda till mycket luft i buken, till exempel olika typer av cellgifter.

Allt som orsakar en ökning av tarmgaser, eller som förknippas med förstoppning eller diarré, kan leda till gasmärtor. Dessa smärtor uppkommer vanligtvis när gas samlas i tarmarna och du inte kan göra dig av med den. Gassmärtor är ofta intensiva, men kortvariga. Så fort gasen är ute, så upphör smärtorna. Gasen du gör dig av med är en blandning av syre, kväve, väte, koldioxid och metan.

Riskfaktorer

Du löper ökad risk att få gasbesvär från magen om du är intolerant mot laktos eller gluten, äter mycket frukt, grönsaker, helkorn och baljväxter, eller om du har en kronisk tarmsjukdom, som irritabel tarm, divertikulit eller kronisk inflammationssjukdom.

När bör man söka läkare?

Det anses som normalt att släppa ut luft 10 till 20 gånger om dagen. Men det kan finnas skäl att söka läkare om du har mycket plågsamma, långvariga eller ständigt återkommande smärtor i buken, framför allt om du också är illamående, har kräkningar, blödning, viktminskning eller feber. Du bör också prata med läkaren om gasbesvären är så ihållande och intensiva att de stör dina vardagssysslor. I de flesta fall kan behandling minska eller lindra besvären.

Diagnostiska bedömningar

Läkaren utgår från din sjukdomshistoria och eventuella fynd vid läkarundersökningen. Under undersökningen kontrollerar läkaren om din mage är uppblåst, om det finns områden som är speciellt ömma, eller om det finns kännbara knölar i magen. Beroende på symtomen och fynden kan det ibland vara aktuellt att ta en blodprover och eventuellt remittera dig till bildundersökningar som röntgen, ultraljud eller datortomografi.

Behandling

Om smärtorna orsakas av ett annat tillstånd, kan behandling av den underliggande sjukdomen lindra. Andra behandlingar av plågsamma gaser i magen är kostråd, livsstilsförändringar och ibland receptfria läkemedel. Även om lösningen inte är densamma för alla, kan du genom prova dig fram hitta en lösning som ger viss lindring.

Kosthållning

Följande kostråd kan bidra till minska den mängd gas som produceras i magen eller påskynda transporten av gas genom matspjälkningskanalen:

  • Undvik mat som ger besvär. Testa på egen hand om det är bestämda typer av mat som utlöser gasbesvären, och undvik i så fall sådan mat. Bland de livsmedel som framkallar mest besvär finns bönor, ärtor, lök, huvudkål, kålrabbi, broccoli, rosenkål, blomkål, kronärtskocka, sparris, päron, äpplen, persika, sockerfritt godis och tuggummi, helkornsbröd, frukostblandningar, mjölk, kräm, glass, ost, öl, läsk och andra kolsyrade drycker. Du ska helst testa detta genom att ta bort alla ovanstående livsmedel från kosten under en period på några veckor. Förhoppningsvis blir du bättre. Introducera därefter ett efter ett av ovanstående livsmedel. Börja med de du misstänker minst, låt det gå minst en vecka mellan varje gång du introducerar ett nytt livsmedel i kosten. Ta bort alla livsmedel som ger dig gasbesvär, och se om du inte blir bättre.
  • Minska tillfälligt intaget av fiberrik mat. Detta gäller fiberrik mat som anges ovan. Lägg till den fiberrika maten successivt under flera veckor. Detsamma gäller eventuellt fibertillskott. Om symtomen håller i sig kan du försöka med ett annat fibertillskott. Var noga med att dricka rikligt med vatten eller annan dryck hela dagen.
  • Minska mängden stekt och fet mat. Ibland beror uppblåsthet på intag av fet mat. Fett fördröjer tömningen av magsäcken och kan öka känslan av uppfylldhet i magen.
  • Minska intaget av mjölkprodukter. Försök att använda mjölkprodukter med lågt laktosinnehåll istället för mjölk. Prova eventuellt produkter som hjälper till att bryta ned laktos. Ät bara små mängder mjölkprodukter samtidigt, eller ät dem tillsammans med annan mat som gör det enklare att brya ned laktos. Ibland kan det dock vara nödvändigt att ta bort mjölkprodukter helt från kosten.
  • Pepparmynta. Prova en kopp pepparmyntste. Pepparmintsolja innehåller mentol som tycks dämpa kramptendensen i glatt muskulatur som vi har i tarmväggen i matspjälkningskanalen. En varm kopp pepparmyntste kan lindra gaser och smärtor. Pepparmyntste kan dock ge besvär hos vissa i form av halsbränna och sura uppstötningar.

Livsstilsförändringar

Följande justeringar av livsstilen kan också hjälpa:

  • Ät mindre måltider. Försök att äta flera små måltider under dagen istället för två eller tre större måltider.
  • Ät långsamt, tugga maten ordentligt. En del av oss äter för fort och får i oss stora mängder luft samtidigt. Om det är svårt för dig att äta långsammare, tvinga dig själv att lägga ned gaffeln mellan varje tugga för att på så sätt sänka tempot.
  • Ät inte när du är nervös, irriterad eller har mycket att göra. Prova att göra måltiderna till en avslappnande stund och ät långsamt. Om du äter när du är stressad kan det störa matspjälkningen.
  • Undvik tuggummi och hårda karameller och använd inte sugrör. Dessa får dig att svälja mer luft.
  • Kontrollera eventuella löständer. Löständer som passar dåligt kan få dig att svälja extra luft när du äter och dricker.
  • Rök inte. Cigarrettrökning kan öka den mängd luft du sväljer.

Receptfria läkemedel

En del produkter kan hjälpa, men de är inte alltid effektiva. Prova eventuellt:

  • Beano är en produkt som finns att köpa på hälsokostbutiker. Ämnet kan tillsättas i bönor och grönsaker, och det kan bidra till att minska den mängd gas de producerar. Om du ska ha effekt av beano bör du ta det med den första matbiten. Det har bäst effekt när du bara har lite gas i tarmen.
  • Laktastillskott. Tillskott av enzymet laktas kan hjälpa dig att bryta ned laktos om du har laktosintolerans. Du kan också prova mjölkprodukter som är laktosfria eller som har nedsatt mängd laktos.
  • Silikonpreparat. Detta är ett preparat som finns att köpa på apoteket (dimetikon) och som är avsett för gaser i magen. Silikonpreparat hjälper till att bryta ned bubblorna i gasen, så att gasen lättare passerar genom matspjälkningskanalen. Medlet anges speciellt att kunna hjälpa personer som rapar mycket. Det är dock långtifrån alla som tycker att det hjälper.
  • Aktivt kol. Koltabletter uppges också kunna hjälpa. Du tar dem före och efter måltid. Också här är effekten tveksam.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons