Blodförtunnande medicin kan ge magsår

Personer som är över 75 år löper markant ökad risk att få dödliga magsår om de äter blodförtunnande mediciner. Det visar en stor studie i Storbritannien.

Lovisa
Publicerad den: 2017-06-19
Författare: Lovisa Dahlström, Redaktör

Annons

Blodförtunnande medel förebygger ytterligare infarkter och stroke och nästan hälften av alla som är över 75 år i Sverige tar sådan medicin varje dag.

Studien i Storbritannien visar att risken för inre blödningar ökar trefaldigt hos äldre patienter, och för personer över 75 var dessutom hälften av blödningarna dödliga. 60 procent ledde till funktionshinder.

Förebyggande magsårsmediciner bör övervägas rutinmässigt till äldre som tar blodförtunnande, säger hjärtläkaren och professorn Stefan James vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset till Sveriges Radio. 

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Gunhild Bärtås 2017-11-1 15:04 (2 år sen)

    Eftersom jag har dagligt intag av såväl Trombyl som Prednisolon tar jag en syrahämmande tablett, Pantaprazol dagligen. Trots detta upplever jag halsbränna och har även en brännande smärta bakom bröstbenet och helt enkelt svårighet att få ned maten. Vad kan orsaken vara?


Annons
Annons
Annons