IBS-sjuka bör skippa svårsmälta kolhydrater

Personer med IBS, irritable bowel syndrome, påverkas ofta mycket av kosten. Nu har en dietist och forskare tittat närmare på exakt vilken typ av mat som ger mest besvär: Skippa bönor, vete och äpplen.

Publicerad den: 2015-01-21
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Gemensamt för de här födoämnena är att de innehåller särskilt svårsmälta kolhydrater. När patienterna i studien under fyra veckors tid fick prova att utesluta dessa livsmedel mådde många bättre.

– Dieten innebar att patienterna fick ersätta dem med andra livsmedel som mage och tarm tolererar bättre. Det kan till exempel handla om att byta äpple och blomkål mot apelsin och morot. Omkring hälften av patienterna förbättrades markant, säger forskaren Lena Böhn till tidningen Vårdfokus.

Vanligen brukar IBS-patienter få råd om att äta lite och ofta, att finfördela maten och tugga noggrant, samt att undvika stekt, fet och starkt kryddad mat, liksom kaffe och alkohol. Dessa kostråd testades också på patienter, och även i detta fall mådde ungefär hälften av dem bättre.

Annons
Annons

– De båda dieterna har alltså lika god effekt när det gäller att lindra symtomen. Framtida studier skulle därför kunna titta på nyttan av att kombinera dem båda för att optimera näringsintag och symtomlindring, säger Lena Böhn.

Har du IBS? Vad reagerar din mage mest på? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Britta 2015-01-21 14:32 (4 år sen)

    Jag kan inte äta lök, spelar ingen roll vilken sort eller tillagning. Rökt mat, stakt kryddad mat, paprika, sill, sura drycker, t.ex. juice, apelsin, äpple, vindruvor, sötsaker.

  • 20130303083842
    2015-01-22 16:05 (4 år sen)

    Men snälla nån - vilka kolhydrater skall vi undvika och vilka får vi äta???? Eller ge oss en länk till utredningen så vi kan läsa själva. Det är inte snällt att ge oss halva meddelandet.

  • Avatar Anna-Cajsa Torkelsson 2015-01-22 16:52 (4 år sen)

    Hej Lisskarin! Här kommer avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/37527

  • Avatar Bengt B 2015-01-29 21:13 (4 år sen)

    Exempel på mat som är OK för mig:
    Fisk, fågel, ägg, ris, potatis, kokta morötter, vetefri havregrynsgröt, mjölkfritt margarin, sylt, kokosmjölk

    Mat som ej är OK för mig:
    Veteprodukter, mjölkprodukter, kött, lever, rökt fisk, gravad fisk
    tomat, lök, vitlök, vitkål, blomkål, kålrot, bönor
    nötter, majonnäs, ättika
    hårt stekt, friterad eller grillad mat
    blandkryddor, starka kryddor (svartpeppar är ok), natriumnitrit
    Jordgubbar

    Jag upplever inga problem med äpple.
    Jag tar lunelax granulat varje morgon, vilket hjälper.

    Angående goda bakterier: Har på egen hand transplanterat en frisk persons avföring i min ändtarm och märkt en viss förbättring i mitt mående. Är lugnare och har mer mental energi sedan dess.

    Jag undrar om mitt kvarstående fel sitter i gallan eller bukspottkörteln, för jag har ofta flytande avföring (dvs fettet har inte helt tagits upp).

    Jag har också länge tänkt på en sak jag hörde av Ersta sjukhus psykolog: "Ni med IBS är ett gäng överambitiösa perfektionister." Det stämmer på mig, men trots att jag i många år jobbat på min stressnivå har jag inte märkt någon större skillnad på magen. Kanske problemet var psykologist betingat när jag var liten, men har blivit kroniskt med tiden?

  • Avatar karub 2015-02-6 21:01 (4 år sen)

    Hej! Jag reagerar på stora portioner och för mycket mjölk så det blir snålt m mjölk.Jag reagerar även på stress.....har hört att gluten fritt bröd/mjöl ska lindra IBS? Min IBS har varit aämre det sista året men tror det beror på min fibromyalgi oxå..Och byte av psykofarmaka? Då reagerade min mage direkt! Svårt att tåla värk tabletter o endast panodil.....

  • Avatar Sussie 2015-02-15 11:44 (4 år sen)

    Det spelar ingen roll vad jag än äter så sväller magen till det dubbla, jag ligger i fosterställning av smärta och diarré råder. Gaser ska vi inte snacka om - jag kan tömma ett rum fyllt med människor på under 10 sekunder.. Inga mediciner biter på diarrén och illamåendet. Inte heller smärtorna efter varje måltid. Är beredd på att prova vadsomhelst för att få lindring och för att kunna äta ute på restaurang som alla andra UTAN smärtor, svullnad och akut toabesök.

  • Avatar ibs-erik 2015-02-17 07:22 (4 år sen)

    Bäst är när jag äter lite samt tar bort all form av mjölprodukter samt ärtor, bönor, alkohol och godis. Sen sova bra å tränar samt stress funkar inte alls. Även att aldrig hålla en fis inne, rena döden men även tömma tarmen när den säger till, aldrig vänta.

  • Avatar jannica 2015-02-23 10:00 (4 år sen)

    Jag har blivit bättre när jag utesluter de flesta typer av socker, lactos, rörsocker, honung mm. Jag klarar äta frukt och bär men inte tex dextrosol. Jag har även blivit mycket bättre när jag tar bort kolhydrater och då framförallt gluten.
    Innan jag kom på detta hade jag ständigt ont och var tvungen att ha närhet till en toalett hela tiden eftersom när knipen kommer går det fort. Hade även vissa besvär när jag löptränar (toapapper ingår i min löparutrustning) men det blir lite bättre om jag tar en tsk potatismjöl varje dag.
    Tycker det är ledsamt att sjukvården inte hjälper mig mer. Det känns som att jag inte riktigt blir tagen på allvar när jag försöker beskriva att en fisketur en dag i båten oftast är en omöjlighet och att det inte hjälper med att bara träna lite mer och inte dricka kaffe. Jag har tom fått rådet att inte äta fullkorn men att det i övrigt inte finns något särskillt man kan göra.

  • Avatar Anonym 2015-03-30 17:29 (4 år sen)

    Sussie!
    Du är inte ensam. Jag är en kvinna som lider av exakt samma symptom! Jag känner precis igen mig i det du berättar.. det är verkligen fruktansvärt jobbigt och ibland vill man inte leva. Efter flera år, massvis av blodprover/ otrevliga undersökningar och läkarbesök gav en läkare mig uteslutningsdiagnosen IBS. Men jag tror att jag har candida och har påbörjat en "candidadiet" där jag under två månader tänkt utesluta alla mjölkprodukter, allt socker (även fruktos), samt allt gluten (trots att blodprovet visar att jag inte är glutenintolerant) men bara för att dessa är de produkter som göder candida svampen i magen! Kan varmt rekommendera www.thecandidadiet.com och godiset "Nellie Dellies" som finns på apoteket om du skulle få sockerabstinens i början av dieten. Det godiset är sötat med Stevia, är glutenfritt och laktosfritt! Trots det är det gott, dock dyrt. Hoppas vi blir bra ifrån våra sjuka magar! Kram

  • Avatar Mona Logård 2015-04-10 15:18 (4 år sen)

    Jag har problem med divertiklar på hela grovtarmen. Undviker kål lök och bönor samt bröd med rågmjöl. Bakar eget bröd med havrekli eller vetegroddar. Får ofta höra att råg är nyttigt och blir misstrodd då jag säger att jag blir dålig i magen av det.

  • Avatar Cristina Dahlberg 2015-04-26 15:38 (4 år sen)

    Jag har haft IBS sedan min ungdom.Jag är nu 68 år.Emellanåt har jag stora besvär med kramper och uppsvälld mage men värst tycker jag det är illamåendet.Det växlar mellan dyspepsi symtom och tarmproblem.Det jag reagerar starkt på är framförallt fett och socker.Jag är gallopererad och det kanske är en del av matsmältningsproblemen? Min doktor tyckte att vi skulle prova den minsta dosen Saroten(10mg).Då blev jag riktigt dålig.Mådde fruktansvärt illa förstoppad och kruttorr i munnen.Jag vaknade på nätterna med illamående och halsbrännaEfter 7 veckor och inte en positiv känsla fick jag sluta med detta rävgift.Då upptäckte jag att jag hade i alla fall mådde bättre utan Saroten.

  • Avatar Isabelle 2015-06-10 23:30 (4 år sen)

    Jag är en 25 årig kvinna som har IBS, jag började pga av mina problem att följa en LCHFkost och jag har aldrig någonsin mått bättre!

  • Avatar Tidigare användare 2016-04-17 09:47 (3 år sen)

    jag är 69 år och haft IBS i många år med diarré varje morgon, ibland flera gånger på fm. Har provat de flesta kurer. Använder inte mjölkprodukter eftersom jag fick ont av det. Undviker paprika, lök, äpple med skal m.m.
    Jag har kommit underfund om att när jag använder inlagd gurka på min smörgås på morgonen har min mage blivit stabil utan diarrén, har med ättikan att göra vad jag förstår. Så fort jag låter bli ättiksgurkan kommer diarrén tillbaka. Kanske något för andra att prova

  • Avatar agnetha 2018-08-24 01:49 (8 månader sen)

    Vad konstigt att dom flesta har inte har namt FODMAP som hjalper 80% av alla med IBS neadan en del avmat som hjalper och gor dig samre
    http://alltomibs.se/wp-content/uploads/2016/03/fodmap-matlista-alltomibs.pdf


Annons
Annons
Annons
Annons