Fråga Doktorn

Fråga   Mage & tarm

Vad är det för fel i mage-tarm?

Jag är 31 år och har sedan cirka fem månader haft stora problem med magen. Det började i början av juli då jag fick en hudinfektion och därmed antibiotika (kan inte komma ihåg vilken). Efter cirka tre dagar byttes antibiotikan till Doxycyclin för 20 dagar p.g.a. misstänkt Borrelios. Direkt efter att jag fick första antibiotikan fick jag nattliga kraftiga svettningar, avföringens färg (gulaktigare) och konsistens (lösare) ändrades. Efter att infektionen hade försvunnit och antibiotikakuren (ingen borrelios konstaterades - två tester) så fortsatte de nattliga svettningarna och avföringsförändringarna och jag var igen hos doktorn som gav mig Peptidashämmare för att de troligt kom från magen. Det hjälpte inte och en halv vecka senare fick jag kraftiga kramper och svart-rött blod i avföringen. Därmed fick jag en remiss till en mag-tarm specialist.

Svar:

Antibiotika kan ibland ge besvärliga diarréer. Dessa brukar dock upphöra när antibiotikabehandlingen avslutas. Det som inte passar in i din beskrivning är de nattliga svettningarna. Blod i avföringen tillhör inte heller biverkningar som vanligen ses vid antibiotikabehandling. Blod kan komma från hemorrojder eller andra blödande kärl i tarmen. Blod i avföringen kan också ses vid inflammation i tarmen samt vid olika vävnadsförändringar i slemhinnan. Det är därför viktigt att du nu får detta utrett. Ofta tittar specialistläkaren in i tarmen med hjälp av ett koloskop, dvs en slang försedd med en kamera som förs in i tjocktarmen. Med denna utrustning kan man både inspektera tarmväggen och ta vävnadsprover för mikroskopisk undersökning. Det är därför bra att du nu får träffa en mag-tarmspecialist.

Vänliga hälsningar,
Michael Eberhardson

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Laxermedel - är det dåligt att använda för mycket?

2018-10-13 | 05:08

av Mikael Lördal

Collagen colit - finns någon ny behandling?

2018-10-15 | 04:30

av Mikael Lördal

Ätit Omeprazol i många år - svåra biverkningar

2018-10-10 | 08:24

av Mikael Lördal

Höga värden på Kalprotektin

2018-10-12 | 14:38

av Mikael Lördal

Långvarigt intag av omeprazol

2018-10-12 | 23:57

av Mikael Lördal

Ulcerös kolit - är det ok att ta probiotika?

2018-10-10 | 12:10

av Mikael Lördal

Halsbränna av vetemjöl

2018-10-10 | 21:30

av Mikael Lördal

Är det Crohns eller Ulcerös kolit?

2018-10-11 | 17:41

av Mikael Lördal

Kan bara äta lite annars får jag svullen mage och ont

2018-10-12 | 14:16

av Mikael Lördal

Lös i magen efter medicinering?

2018-10-12 | 14:29

av Mikael Lördal

Gaser oavsett man jag äter

2018-10-16 | 08:39

av Mikael Lördal

Läcker avföring från tarmen

2018-10-16 | 17:12

av Mikael Lördal

Magknip i samband med toabesök

2018-10-12 | 14:08

av Mikael Lördal

IBS eller endometrios?

2018-10-12 | 13:54

av Mikael Lördal

Haft diarréer i 37 år

2018-10-15 | 14:52

av Mikael Lördal


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons