Fråga Doktorn

Fråga   Mage & tarm

Pantoprazol

Jag har ätit medicinen pantoprazol i över två års tid nu på grund av bråck i övre magmunnen (har gjort gastroskopi). Jag har vid två tillfällen försökt sluta med medicinen utan att lyckas. Jag fick direkt besvär med halsbränna, smärta bakom bröstbenet och risig mage. Jag har läst artiklar där det står att protonpumpshämmare ger svåra biverkningar och min önskan är att få sluta med tabletterna. Är det bästa att sluta tvärt eller trappa ner? Om man slutar tvärt, vilket antacidum ska man ta vid behov de första två veckorna efter utsättning? Har även läst att om man har slutat med protonpumpshämmare och får besvär igen så går det bra att ta samma tabletter i förebyggande syfte, är det verkligen bra?

Svar:

Mediciner som blockerar syraproduktionen i magsäcken (Pantoprozol, Losec, Nexium, Lanzo) leder till en ökad nivå av hormonet gastrin i blodet, ett hormon som bland annat stimulerar saltsyrabildning. Detta resulterar i att magsäcken kommer att producera för mycket saltsyra när man slutar med medicinen vilket kan resultera i ökad magkatarr eller halsbränna tills saltsyranivåerna normaliseras. Därför brukar man rekommendera en nedtrappning istället för en snabb utsättning. Det tar några veckor innan saltsyraproduktionen normaliserats.
Sen skall man nog ta det som skrivs i dagspressen med en nypa salt. Magsårsmedicinerna har använts i över 20 år med god effekt och få biverkningar.
Om du slutar med medicinen så kan du använda vilken receptfri medicin som helst som neutraliserar magsaft (till exempel Rennie, Nocaluzid, Novalukol, Gaviscon mm) för att lindra dina symtom.
 
Mvh

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Laxermedel - är det dåligt att använda för mycket?

2018-10-13 | 05:08

av Mikael Lördal

Collagen colit - finns någon ny behandling?

2018-10-15 | 04:30

av Mikael Lördal

Ätit Omeprazol i många år - svåra biverkningar

2018-10-10 | 08:24

av Mikael Lördal

Höga värden på Kalprotektin

2018-10-12 | 14:38

av Mikael Lördal

Långvarigt intag av omeprazol

2018-10-12 | 23:57

av Mikael Lördal

Ulcerös kolit - är det ok att ta probiotika?

2018-10-10 | 12:10

av Mikael Lördal

Halsbränna av vetemjöl

2018-10-10 | 21:30

av Mikael Lördal

Är det Crohns eller Ulcerös kolit?

2018-10-11 | 17:41

av Mikael Lördal

Kan bara äta lite annars får jag svullen mage och ont

2018-10-12 | 14:16

av Mikael Lördal

Lös i magen efter medicinering?

2018-10-12 | 14:29

av Mikael Lördal

Gaser oavsett man jag äter

2018-10-16 | 08:39

av Mikael Lördal

Läcker avföring från tarmen

2018-10-16 | 17:12

av Mikael Lördal

Magknip i samband med toabesök

2018-10-12 | 14:08

av Mikael Lördal

IBS eller endometrios?

2018-10-12 | 13:54

av Mikael Lördal

Haft diarréer i 37 år

2018-10-15 | 14:52

av Mikael Lördal


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons