Forum Mage & tarm


Mat mot IBS!

Mat och IBS Kan mat förbättra min IBS? Ja, svaret är lika självklart som om mat kan förvärra IBS. Och alla ni med mag- och tarmproblem vet att fel mat kan ställa till det ordentligt. Det enklaste sättet och faktiskt det mest positiva är att först ta bort allt som kan påverka och sen lägga tillbaka efterhand. Det är roligare att lägga till än att hela tiden ta bort. Så börja med att ta bort allt mjöl i alla former (bröd, flingor, pasta, couscous mm), gluten (finns tyvärr tillsatt lite var stans) och mejeriprodukter (Börja med alla, men både grädde och ost brukar snabbt kunna läggas tillbaka) . Låter trist, men vi börjar här. Sätt en gräns på tre månader i kalendern. Vad ska du undvika? Jo, allt som irriterar och ökar inflammationen. Hårda fibrer, allt som kallas fullkorn och kli, fungerar som sandpapper på ett skrubbsår. Så knäckebröd och fullkornsprodukter ska helt bort. Troligtvis för alltid. Omega 6 ökar inflammationen i din tarm, alltså förvärrar dina problem. Så vi vill skapa en bra balans mellan omega 6 och omega 3. Byt margariner mot Bregott eller smör. Ta bort hel och halvfabrikat som är proppfulla med omega 6. Byt ut solrosolja och majsolja mot de nyttiga raps- och olivolja. (Men fortfarande är smör bättre eftersom de nyttiga oljorna ändå innehåller en ganska stor del omega 6) Vad ska du lägga till? Nummer ett är Omega 3! Vissa tål fett ganska dåligt när tarmen bråkar, då är det omega 3 som ska prioriteras. 1-2 gram gurkmeja (smaklös gul helt vanlig krydda) är bra vid alla tarmsjukdomar. Lätt att lägga till sin dagliga kost. (Gurkmeja – curcumin, antiinflammatoriskt, når tjocktarmen) Jag rekommenderar även probiotika. ”pling” Nu blir det reklamavbrott… Ja, jag kommer att rekommendera ett specifikt märke som jag bevisligen vet fungerar. Men visst finns det fler… Jag rekommenderar Semper magdroppar för barn. Finns i kylen på Apoteket. Samma dos som för barn. 5 droppar per dag. Idén med probiotika är att återställa balansen i tarmfloran. Tycker du att dropparna fungerar så fortsätt i resten av ditt liv. Du ska öka vattenlösliga fibrer. Men här kan det vara lite svårt. Vissa tarmar är så trötta att de reagerar negativt fast de behöver fibrerna. Prova med 2 msk linfrön eller phylliumfrön. För de flesta fungerar det. Annars har jag hört att phylliumskal bara blir gelén och du slipper fröna, som ibland ställer till det. Vattenlösliga fibrer finns också i grönsaker. Öka dem! Men även här finns lite att tänka på. Vissa tål inte trådiga fibrer. De som finns i sparris till exempel. Undvik gasbildning. Vilket betyder att du ska hoppa över linser, bönor, kikärtor och frukt. Undvik starka kryddor, alkohol, mint och citrus. Ät mindre mat vid 3-5 måltider. Håll detta utan undantag i TRE månader. Utvärdera. Lägg aldrig tillbaka mjölmaten eller fullkornen. Men många klarar av att lägga tillbaka grädde och ost, vilket gör det enklare och godare att laga mat igen. Sist men inte minst. Stress finns i ett system i kroppen. Magsmältningsfunktionerna i ett annat. Dessa två system är som en gungbräda. När det ena är på är det andra av. Står gungbrädan still så är ett system alltid avslaget… och inte brukar det vara stressen som är borta… Avslappningsband, yoga, pilates, skogspromenader, läsa bok… ja, det kan göra under för en besvärlig mage. Lycka till! Skrivet av Anna Hallen på: http://www.annahallen.se/mat-och-ibs

Mycket vettiga råd! hj


Låter genomtänkt. Väl värt ett försök. SH


Ännu mer om detta med den moderna kosten och magbesvär: http://www.kostdoktorn.se/explosiv-okning-av-tarmsjukdom Jag gillar också att läsa om alla förbättringar när det gäller magproblem under "Hälsovinster av LCHF" på Dr Dahlqvists blogg. Man blir bara glad:-)


Gjorde ett test hos en naturläkare, som påvisade överkänslighet mot mjölkprotein....magen blev supermycket bättre när jag slutade med mjölkprodukter och började meditera varje morgon. Men nu sitter jag likförbaskat här igen, magen är värre än någonsin, vågar inte äta utan försöker klara mig på näringspulver.......förmodligen pga stress....blä!


Peggybundy, Testa att utesluta alla mjölprodukter kanske. LCHF-ätare gör detta och får ofta en jättebra mage. Jag känner en person som fått fettsnåla och fiberrika råd och aldrig blev bättre. Han led i 45 år av dålig mage, men blev bra samma morgon han började med LCHF. Den morgonen åt ha sill, ägg och bacon till frukost istället för bröd och havregryn. Nu har han gjort så i flera år. Gick ner 18 kilo och hade bäst kolesterolvärden på sin arbetsplats (trots den fetare maten). Han kallar det för ett mirakel. Man kan också kalla det för att han äter en naturligare "människoföda".

Annons
Annons
Annons