Fråga Doktorn

Fråga   Mage & tarm

Fråga: Slemmig och lös avföring efter behandling mot Helicobakter

I augusti fick jag en behandling med tre olika sorters mediciner för att jag hade helicobakter. Jag blev bra men har nu sedan en månad tillbaka fått problem med magen. Så fort jag äter något så får jag springa på toaletter och har då en slemmig och lös avföring.  Har även fått svullen mage men har inte ont i magen som då jag hade helicobakterna.

Har även celiaki / glutenintollerans i släkten och det är bara jag och min syster som klarat oss hittills från att drabbas av celiaki. Kan jag ha fått celiaki eller IBS? Känner som ett sug i magen med en svidande känsla och sen bränner det till och det är bara att gå på toa. Ibland ser det ut som olja som flyter på vattnet och ibland bara slemmigt.

Svar:

Enligt ditt brev har du gått igenom en så kallad eradikering av helicobacter pylori bakterien, som kan orsaka magsår.

I behandlingen mot helicobacter ingår en så kallad protonpumpshämmare (som hindrar frisättningen av saltsyra i magsäcken) samt en kombination av två antibiotika. Behandling med antibiotika kan i vissa fall leda till att den normala bakteriefloran i tjocktarmen störs.

Ibland får då bakterier som kan ge diarré möjlighet att växa. Dock brukar denna antibiotikaorsakade diarré debutera i anslutning till behandlingen. Du beskriver ett ”glapp” på flera månader mellan behandling och symtomdebut. Därför uppkommer frågan om dina symtom är orsakade av magsårsbehandlingen.

I och med att du har ändrade avföringsvanor tycker jag att du ska gå till din läkare för en bedömning. Du kan då lämna avföringsprov för att undersöka förekomsten av eventuella bakterier som kan ge diarré samt eventuellt gå vidare med andra undersökningar för att finna orsaken till symtomen.

Vänliga hälsningar
Michael Eberhardson
gastroenterolog


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Lokal kortison i form av supp - ökad risk för värre covid-symtom?

2020-05-19 | 15:56

av Johanna Andersson

Azathioprin och ulcerös kolit - riskgrupp för covid-19?

2020-05-13 | 17:59

av Johanna Andersson

Crohns och Budesonid

2020-05-14 | 09:10

av Johanna Andersson

Ulcerös kolit - ska vi stanna hemma?

2020-05-14 | 09:23

av Johanna Andersson

Mildare symtom med immunsupprimerade behandling?

2020-05-19 | 12:15

av Johanna Andersson

Ulcerös kolit - farligt med vissa läkemedel under pandemin?

2020-05-14 | 09:25

av Johanna Andersson

Hur påverkar covid-19 ens redan störda immunförsvar?

2020-05-14 | 12:15

av Johanna Andersson

Körtelfeber, inflammatorisk tarmsjukdom och covid-19 - riskfaktor?

2020-05-19 | 15:00

av Johanna Andersson

D-vitamin - ökad risk för allvarlig covid-19?

2020-05-19 | 15:03

av Johanna Andersson

Opereration i coronatider

2020-05-18 | 10:59

av Johanna Andersson

Arbeta inom vården med inflammatorisk tarmsjukdom, IBD?

2020-05-18 | 14:33

av Johanna Andersson

Corona och Inflectra

2020-05-18 | 21:55

av Johanna Andersson

TNF alfahämmare - riskfyllt?

2020-05-19 | 12:52

av Johanna Andersson

Nedsatt immunförsvar med immunhämmande läkemedel - riskgrupp?

2020-05-18 | 09:59

av Johanna Andersson

Crohns och Corona

2020-05-18 | 10:34

av Johanna Andersson


Annons
Annons
Annons