KOL kan ge hjärtproblem

Enligt riksförbundet HjärtLung kan så många som var femte person som lider av KOL, kroniskt obstruktiv lungsjukdom, även ha hjärtrelaterade problem, utan att veta om det.

Publicerad den: 2013-11-20
Författare: Jerker Elfström, redaktionschef

Annons

I Sverige beräknas mellan 500 000-700 000 människor ha kroniskt obstruktiv lungsjukdom, som främst orsakas av rökning. Sjukdomen utvecklas ofta långsamt och kan med tiden ge andnöd och nedsatt kondition. Det är heller inte ovanligt att KOL-patienter dessutom lider av ytterligare sjukdomar.

KOL förknippas med bland annat diabetes, högt blodtryck, benskörhet, sömnapné och depression. Dessutom finns det ett tydligt samband mellan KOL och hjärt- och kärlsjukdomar och så många som var femte KOL-patient kan ha hjärtrelaterade problem.

– Att en så stor andel KOL-patienter också har hjärt-kärlsjukdom är inte uppmärksammat i den utsträckning som det borde. Flera KOL-patienter kan ha hjärtsjukdomar utan att veta om det, säger Claes-Göran Löfdahl, professor i lungmedicin vid Skånes universitetssjukhus i Lund, i ett pressmeddelande inför VärldsKOL-dagen som infaller i dag.

Annons
Annons

KOL kan behandlas och det är viktigt att sjukdomen upptäcks tidigt.

– Alltför många får vänta alldeles för länge på att få diagnos. Och efter diagnosen är ställd får många alldeles för dålig rehabilitering. Det måste bli en ändring så att människor som har KOL tas på allvar och inte skuldbeläggs, säger Inger Ros, ordförande Riksförbundet HjärtLung.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar barajag 2013-11-20 22:50 (4 år sen)

    Tack Inger Ros för de orden som jag har väntat att nån "utanför"skall förstå hur det är att ha kol o bli tagen på allvar,,,,
    fick min diagnos för ca 5 år sedan,,, o blir ej förstådd av myndigheter o omgivningen,,,

  • on-the-wings-of-angels
    Millan 2013-11-20 23:24 (4 år sen)

    Har tung erfarenhet av detta då 3 stycken i släkten nära mig haft, bla min mamma, som tyvärr gick bort i mars detta år.Dödsorsaken var hjärtsvikt som var en följd av KOL. Och detsamma för hennes 2 kusiner. Tänk om de fått reda på i tid om KOL och även det med hjärtat. Dock är mina 2 tonårs söner väl insatt i detta med KOL, på gott och ont. Sett hur det utvecklats snabbt men inser också vad som kan hända om dom börjar röka och har otur. Så detta med KOL och hjärta skulle behöva komma fram till alla.
    Jag är tacksam att ni tar upp detta/Millan

  • 20131110001513
    2013-11-21 00:14 (4 år sen)

    jag har KOL i första stadiet, och nu gäller det att slut röka...men vad svårt det är att sluta trots att motivation och viljan är stark. Hur gör ni andra som slutat röka ? Hur lyckas ni?
    Läkare sa att jag måste sluta röka och att det var bra att Kol upptäcktes i sin första stadiet.
    Ska jag sluta tvärs, med medicin, tuggummi fick mig att ha ont i halsen, vad ska jag göra, snälla hjälp mig. Man är så dum att trots att man fått KOL reagerar inte hjärnan och intellektet utaan man fortsätter med att röka. Jag vill sluta röka och leva länge då jag är mormor till mina underbara barnbarn och blir mormor en gång till i februari. Nu är jag deprimerad av vetskap om KOL och tycker att ok, livet är körd....men det är ju inte det eller hur!

  • Avatar Meja 2013-11-21 00:40 (4 år sen)

    Hej leenamagena,

    min pappa lider av kol samt hjärtproblem och det är inga roliga saker.
    Då jag själv lider av en annan kronisk sjukdom bestämde jag mig förra året för att sluta röka (vilket jag försökt åtskilliga gånger de senaste åren) .
    Denna gången lyckades jag tack vare e-cigaretter med nikotin. De hjälpte mig genom de första månaderna och nu har jag varit rökfri över ett år.
    Önskar dig lycka till!

  • 20130416181943
    Reinhold 2013-11-21 10:30 (4 år sen)

    HEJ:
    ni skriver att KOL kan behandlas, vilket jag även gör. Kan ni skriva
    exempel på behandling i fall mina läkare missat något. Utöver KOLEN så har jag även diabetes, epilepsi, kärlkramp och Astma. Jag fick nyss Förmaksflimmer och fick elchocker för hjärtfrekvensen, samt kontroll för ev. proppar som inte skulle kunna gå upp i hjärnan o kunna orsaka Stroke. Är påläst vad KOLEN gör med kroppen och andningen, samt att alla läkare bara säger att motion gäller. Mina frågor vad gör motion för nytta när man bara orkar gå några meter i bland. Har det kommit ut någon "NY" medicin man kan prova (slutade röka för ca 13 år sedan) är nu 67 år.

  • 20130416181943
    reinhold 2013-11-21 13:04 (4 år sen)

    hur gör man om man vill kontakta någon av kommentarerna/insändarna ???

  • Avatar Gunilla Ohlsson 2013-11-21 18:10 (4 år sen)

    Tyvärr är det så att ju äldre man blir dess sämre vård får man för sin kol. Det är ju så att det blir svårare och svårare att röra sig, kanske inte på grund av att man har kol utan kanske andra åkommor som gör att det blir ett stillasittande liv.

  • Avatar Helena björk 2013-11-24 08:19 (4 år sen)

    Hej jag undrar vad ni rekommenderar för rehabilitering? Jag har fått diagnosen kol ganska nydligen, men har inte fått veta vad/hur jag skall göra för att må " bättre"?! Skulle uppskatta all info och hjälp som finns.

  • Avatar 2013-12-18 22:58 (4 år sen)

    Slutade röka för 8 månader sedan efter 62 år rökande. Har nu fått hjärtflimmer med atacker fleragånger i veckan, tuggar Isoptin Retard och bisoprolol. Pacemaker?


Annons
Annons
Annons
Annons