Fråga Doktorn

Fråga   Lungor & luftvägar

Gå upp i vikt av astmamedicin?

Hej! Jag är 17, snart 18 år gammal och har ganska svår astma. Jag har fått så mycket mediciner som läkarna får ge ut och har slutat fotboll pga astman. Jag äter Singulair, symbicort forte och bricanyl dagligen. Jag undrar om man kan gå upp i vikt av medicinerna?

Svar:

Nej, man går inte upp med automatik på någon av de vanligast använda astmamedicinerna som du beskriver. Möjligen kan det kanske i stället vara din minskade fysiska aktivitet som är huvudorsaken. Är astman välbehandlad så kan man tänka sig att andningsarbetet blir mindre krävande och medför en måttlig viktuppgång men det är inga vanliga kliniska frågeställningar.

Vänliga hälsningar Reidar Grönneberg överläkare, lung och allergispecialist.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Trött av Aerius mot pollenallergi

2015-03-23 | 10:20

av Karin Strandberg

Hudallergi och pollenallergi

2015-03-21 | 16:46

av Karin Strandberg

Vaccin mot allergi

2015-03-23 | 09:36

av Karin Strandberg

Överkänslighet eller allergi

2015-03-16 | 15:37

av Karin Strandberg

Kan allergi gå tillbaka utan behandling?

2015-03-23 | 10:10

av Karin Strandberg

Lika mycket substans i alla antihistaminpreparat?

2015-03-16 | 17:27

av Karin Strandberg

Allergisk mot granbarr

2015-03-23 | 09:34

av Karin Strandberg

Hyposens mot gräs

2015-03-16 | 20:22

av Karin Strandberg

Pollenallergiker som vuxen

2015-03-23 | 09:32

av Karin Strandberg

Problem med klåda i ögonen trots negativt allergitest

2015-03-17 | 17:40

av Karin Strandberg

Kan man förebygga pollenallergi?

2015-03-23 | 09:31

av Karin Strandberg

Vätskefylld svullnad runt ögonen

2015-03-16 | 19:59

av Karin Strandberg

Klåda på ben, armar och i underliv

2011-09-12 | 13:38

av Anonym användare

Slutar äta Creon?

2011-08-25 | 10:10

av Jacob Freedman

IgE-test vid allergi

2011-07-19 | 20:47

av Anonym användare


Annons
Annons
Annons
Annons