Fråga Doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Svamp i underlivet

Jag är 26 år och har en fråga som jag inte hittar på eran sida. Jag äter Oxytetral mot acne och har börjat få svamp i underlivet med jämna mellanrum. Vad kan jag använda för att bli av med den? Har hört att man inte ska använda apotekets receptfria alltför ofta. Vika preparat kan jag pendla mellan. Hoppas på svar.

Svar:

Hej!
I och med att du har en kontinuerlig antibiotikabehandling så ökar risken för bakteriell obalans vad gäller bl a vaginas bakterieflora och detta leder i sig till en ökad risk för återkommande svampinfektioner.

Den varning du hört gäller egentligen de kvinnor som besväras av vaginit/ vestibulit och där man sett att dessa kvinnor ofta har en historia av upprepade svampbehandlingar bakom sig. Man har då spekulerat kring om svampbehandling på felaktig grund skall ha kunnat förvärra tillståndet. Däremot finns inget som talar för att preparaten skulle vara skadliga om de används upprepade gånger mot just svampinfektion.

Jag ser därför ingen anledning att avråda dig från denna behandling om du har konstaterad svampinfektion och de preparat som först kommer ifråga är de receptfria Canesten eller Pevaryl. Hjälper inte dessa kan man gå över till tablettbehandling med Diflucan, som är receptbelagt.

Med vänlig hälsning

Roland T Strand
Gynekolog


Annons
Annons
Annons
Annons