Fråga Doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Kronisk svamp i underlivet

Hej! Jag är en kvinna, 40+, med kronisk candidasvamp (konstaterad på gyn) sedan 6 år tillbaka. När jag tar Flukonazoltabletter försvinner symtomen men när jag slutar är de tillbaka igen efter någon vecka. Dessutom har jag ett enormt sötsug - jag har gått upp i vikt 40 kilo under första halvåret/året. Sötsuget försvinner när jag äter tabletterna. Fått utskrivet speciella vaginala tabletter som tillverkas av borsyra men de kostar runt 800 kronor, tror jag, och jag har inte ens 500 kronor att leva på i månaden. Finns det något att göra åt denna plåga? Kan den bero på något? Äter Cerazette - kan dessa piller påverka? Jag har även fått enormt torra slemhinnor i hela kroppen och så blir jag svullen. Ser du något samband med svampen?

Svar:
P-piller kan göra att det är svårare att bli av med svamp. Du bör sluta med Cerazette. Viktuppgången är inte normal. Du måste be om hjälp för att gå ner i vikt. Itrim är ju jättebra. Svullnaden hör ihop med att du väger för mycket. Fett i vävnaden drar åt sig vatten.

Annons
Annons
Annons
Annons