Fråga Doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Brinnande känsla i underlivet

Hej! Jag är 40 år gammal och för cirka två år sedan fick jag operera bort livmodern på grund av knutor. För nio månader sedan vågade jag ha samlag för första gången efter operationen! Har märkt att sedan dess jag har nästan alltid en brinnande känsla i underlivet. Jag har varit hos läkare men hon hittar ingenting. Jag har själv behandlat med Pevaryl men känslan är kvar! Har aldrig haft det så förut. Är det på grund av att jag inte längre har mens? Min nyas kille storlek? Vätskor? Vad kan det vara? Vårt sexliv är fantastiskt, han är försiktig och jag har inte ont när vi väl har sex. Tacksam för svar!

Svar:
Jag antar att man lämnade äggstockarna kvar vid operationen. Då borde du ha bra östrogennivåer för du är ju bara 40 år. Pevaryl ska du absolut inte använda. Vid upprepad behandling kan det ge kontaktirritation som kan bli långvarig. Naturligtvis kan du ha fått svamp, men jag har svårt att se samband med operationen. Du säger att samlivet går bra i alla fall. Prova olja: till exempel ACO:s intimolja eller bad- och duscholja i stället för tvål.

Annons
Annons
Annons
Annons