PMS/Menssmärtor!

Fråga   Kvinnlig hälsa

PMS - trots p-piller?

En kvinna på 32 år som trots att jag ätit p-piller i snart 10 år fortfarande har svåra pre menstruella känningar. Utan p-piller blir det dock ännu värre, så p-pillren tar bort extrema smärtor och låsningar i ryggen som fick mig att tappa andan/kallsvettas, svår mensvärk som gjorde mig sängliggande i ca 2 dagar, oregelbundna blödningar (kunde variera från 2 veckor till flera månader emellan blödningarna) och min migrän har blivit bättre. Dock har jag fortfarande kvar följande symtom, svår krampaktig muskelvärk i första hand i benen (ibland ryggen) två-tre dagar innan blödning som gör det svårt att sova, gå och sitta (måste ibland jobba hemifrån pga detta), ungefär 1-2 dagar extrema svettningar (som hot-flashes då det rinner om mig som att man utövar ett träningspass) som tvingar mig till 1-2 ombyten av tröja, koncentrations svårigheter pga humörsvängningar som ilska/irritation och smärtorna jag upplever, ett ökat mat- och godissug som inte går att stilla och jag gråter lättare än vanligt. Så vitt jag vet så skall man inte ha pms-besvär när man äter p-piller eftersom man inte har ägglossning, i sånt fall undrar jag vad sjutton det är jag lider av? För jag har monitorerat mina besvär i några månader nu och jag kan säga exakt på dagen när besvären kommer att uppstå innan mensen. Detta är som ni säkert kan förstå något som stör mig i min vardag och gör det jobbigt för mig. Snälla hjälp, har jag en hormonell störning eller vad? Just det, jag äter inte osunt, tränar minst en gång i veckan, dricker måttligt med alkohol och feströker bara ibland.

Svar:

P-piller kan vara en behandling mot PMS men alla blir inte hjälpta. Ibland kan det vara bra att byta till en annan sorts p-piller, ibland kan man behöva andra läkemedel. Det typiska vid PMS är besvär dagarna före mens och att besvären försvinner när mensen börjar. Det är mycket bra att du har monitorerat dina besvär, det underlättar val av behandling.

Jag tycker du ska kontakta en gynekolog som får bedöma om du behöver en annan behandling. För de som använder p-piller och har svåra menssmärtor kan det vara en fördel att fortsätta med p-piller utan uppehåll. Dvs man har inte mens varje månad. Om man använder sk 28-kartor skall man alltså inte ta placebotabletterna (sockerpiller) utan fortsätta med en ny karta från dag 1. Det är inte farligt att göra så, efter 2-3 månader är det dock en del som ändå får en blödning.

Eftersom du har så här mycket besvär bör man ändå överväga en annan behandling. Ibland kan antidepressiv behandling under enstaka dagar ha god effekt.
Lycka till!

Med vänlig hälsning
Lena Marions
docent och överläkare


Annons
Annons
Annons
Annons