WHO vill stoppa marknadsföring av tobaksvaror
Idag är rökning, inklusive passivrökning, en av de största riskfaktorerna för icke-smittsamma sjukdomar, vilka i sig står för den största sjukdomsbördan globalt. Trots det har Sverige inget totalt marknadsföringsförbud av tobaksvaror. Det är dessutom tillåtet att ha tobaksvaror synliga på försäljningsstället vilket har lett till att själva förpackningen är den viktigaste enheten i marknadsföringen skriver Statens Folkhälsoinstitut.
– Flera länder har infört exponeringsförbud av tobaksprodukter på försäljningsstället vilket kan ha en gynnsam effekt för det förebyggande arbetet. Det finns även studier som visar att rökarna själva anser att ett exponeringsförbud skulle underlätta för dem att sluta, säger Matt Richardson, avdelningschef på Statens folkhälsoinstitut.
Ska Sverige införa totalt marknadsföringsförbud av tobaksvaror – vad tycker du?
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu