Fråga Experten

Fråga   Kvinnlig hälsa

Benskörhet efter cancerbehandling

Jag är 46 år och har de senaste året genomgått cellgiftsbehandling och strålning för bröstcancer. Jag kom in i klimakteriet efter första cellgiftet, nu undrar jag om det är stor risk att jag kommer att få benskörhet och om jag kan förebygga detta i så fall? Jag fick FEC 3 ggr, Herceptin i 12 månader och 25 strålbehandlingar.

Svar:

Hej Jenny!

Benskörhet (osteoporos) är ett tillstånd som finns i hela skelettet, och skelettet påverkas av många olika faktorer som kan öka risken för att få benbrott (fraktur). Du beskriver flera faktorer som ökar risken för ett svagare skelett, som t.ex. cytostatika (cellgifter), klimakteriet (där man brukar räkna menopaus före 45 års ålder). Det enklaste sättet att få ett mått på risken för osteoporos och fraktur är att kontakta sin läkare för att göra en riskvärdering. En bentäthetsmätning kan då vara värdefull för att se hur stor benmassa du har nu nuläget, och om du har en lägre benmassa nu jämfört med dina jämnåriga. Om det skulle bli aktuellt med behandling bör du också diskutera det med din onkolog för att se vilken medicin som skulle passa bäst just för dig.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Läcker urin vid nysningar

2012-11-22 | 16:32

av Josefine Grandin

Kan svagheten ha med klimakteriet att göra?

2012-06-8 | 17:29

av Andreas Kindmark

Benskörhet efter cancerbehandling

2012-02-9 | 21:52

av Andreas Kindmark

Benskör efter klimakteriet

2012-02-7 | 14:08

av Andreas Kindmark

Tappat lusten och glädjen, vitaminbrist eller klimakteriet?

2011-02-24 | 21:57

av Anne Grefberg


Annons
Annons
Annons
Annons