Fråga doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

sexlust efter klimakteriet

När man läser om klimakteriet, så nämns lusten ofta i förbifarten och lite luddigt att det är olika från person till person. Jag skulle vilja få utrett hur det biologiskt fungerar. Är det så att östrogenhalten styr lust och orgasmförmåga? Vad finns det för sätt att få behålla sin lust och förmåga? Jag har först nu på "gamla dar", är 52, träffat en man som tycker att min njutning i sexlivet är (minst) lika viktig som hans. Det känns sorgligt om detta sammanträffar med att min sexualitet ska ebba ut.

Svar:

Jag tycker att du ska vara riktigt glad att du hittat en man som tycker att det är viktigt med att ni båda ska njuta av sex. En god sexualitet och förmåga till njutning har inte bara med hormoner att göra. Du kan faktiskt njuta av sex livslångt. Goda älskare föds inte de görs, det vill säga sexuell aktivitet och förmåga behöver tränas själv och sen tillsammans i en trygg, respektfull kärleksrelation. Din egen sexualitet är din och du måste i första hand öva upp din orgasmförmåga själv, innan du kan visa hur du vill ha det för din partner. Du skriver inget om vad du känner och hur du upplever din sexlust. Din lust till sex har mycket med dina tidigare erfarenheter att göra. Det är positivt om du har en naturlig närhet till din kropp och att du tycker om din kropp. Regelbunden onani, sunda kostvanor och motion är andra viktiga faktorer.
Det du läst om klimakteriet, att det upplevs olika från person till person stämmer. Klimakteriet och dess besvär varierar mycket från kvinna till kvinna, men vanligtvis är likheterna mycket stora mellan mor och dotter, om möjligt fråga därför din mamma om hur det var för henne, så kan du få en fingervisning om hur det kan bli för dig.

Rent hormonellt så kan bristen på östrogen göra att slemhinnorna i underlivet blir torra och sköra. Problemet är vanligt och minst hälften av de kvinnor som drabbas gör det ca under 5 år efter menopausen. Partiet runt slidöppning och urinrör kan få en ökad tendens till klåda. Torrheten kan också öka risken för urinvägsinfektioner, eftersom slemhinnan även fungerar som ”tätning” i urinröret. För att motverka dessa problem bör man regelbundet tvätta sig med intim olja, (undvika tvål och vatten som torkar ut) använda glidmedel vid samlag och ev lokal receptfri östrogen behandling.
Libido (sexlusten) hos kvinnan kan minska vid klimakteriet och orgasmförmågan kan förändras. Till viss del beror det på en minskad tillgänglighet av det manliga könshormonet testostron men även den minskade östrogenhalten. Många kvinnor upplever även väldiga humörskiftningar mellan ilska, irritation, gråtmildhet, ängslan och nedstämdhet, det är i sig lustdödande.
Undersökningar visar att ungefär 60 % av kvinnorna i klimakteriet känner sig nedstämda eller irriterade, men även att de negativa känslorna minskar med åren.
Stressfyllda livssituationer som egen sjukdom, anhörigs sjukdom, relationsproblem, förlust av närstående, oro, stress, hög arbetsbelastning, arbetslöshet, ekonomiska problem och alkoholproblem mm. är ytterligare exempel på faktorer som slår av på lusten.

Så här kan du minska besvären själv:
Träning och motion kan hjälpa både mot värmevallningar och om du känner dig nedstämd, eftersom det frigör endorfiner. Endorfiner är den kroppsegna humörhöjaren! Motion är också bra då det stärker skelettet samtidigt som det ger dig en nöjd med dig själv känsla. Att sluta röka lindrar ofta de besvär som är förknippade med klimakteriet. Rökning ökar nedbrytningen av den lilla mängd östrogen som kvinnans kropp bildar i klimakteriet. Klä dig svalt. Måttlighet med kaffe, te, alkohol och starka kryddor i för stor utsträckning då de kan utlösa värmevallningar.

Det går att få i sig lite östrogen via maten. Kött, öl, alfagroddar, ärtor, bönor, sallad och kål är rika på östrogen, liksom asiatisk mat innehållande sojaprodukter. Troligtvis är det en av anledningarna till varför asiatiska kvinnor har färre besvär i samband med klimakteriet än de västerländska. Både kvinnor och män behöver dessutom mer stimulering med stigande ålder. Så krydda nu ert nyvunna sexliv med mycket smek och kel och god kommunikation. Lär er se möjligheter och problematisera inte om eventuella kommande svårigheter. Skratta och ha kul tillsammans. Våga prova lite nytt. Har du svårt att få orgasm själv, köp en vibrator och träna. Glöm inte att sensualitet föder sexualitet, så gör en fina för varandra.

Mitt råd är vidare att du ska tala med din gynekolog om dina klimakteriebesvär blir svåra. Det är väldigt individuellt om man verkligen behöver hormonell behandling och den behöver noggrant anpassas till varje enskild kvinnas besvär. Det är faktiskt många kvinnor som klarar klimakteriet utmärkt, med bibehållen livskvalité och sexualitet.


Annons
Annons
Annons
Annons