Fråga doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Minipiller och smärta i brösten

Jag är 52 år och har ätit minipiller exlutena i många år. Slutade nu i mitten av april, behöver inte äta längre enligt gyn mot.

Jag har fått smärtor i brösten som stickningar och ömhet runt bröstvårtorna samt "känsla av " ägglossning.

Bör jag söka eller är det naturligt?

Svar:

Har du fått mens? Minipiller gör att slemhinnan i livmoderhålan inte växer och därför får en del kvinnor ingen mens då de äter minipiller. Minipiller har också en viss motverkande effekt på östrogen som produceras i äggstockarna tills man kommer till menopaus.

När man slutar med  minipiller kan effekten av östrogen kännas mer och kanske mensen kommer tillbaka. Det är ju inte självklart att du är postmenoapusal. Hur gammal var din mamma när mensen slutade? Eller din äldre syster om du har någon?

Läs mer om klimakteriet här »

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Ökad svettning efter operation

2019-02-25 | 15:07

av Eva Rylander

Annan träningsvärk efter klimakteriet?

2019-02-20 | 12:14

av Eva Rylander

Svettningar - vaknar fuktig och blöt på kroppen och huvudet

2019-02-25 | 15:42

av Eva Rylander

Kan man förebygga klimakteriet?

2019-02-26 | 11:19

av Eva Rylander

Bioidentiskt progesteron

2019-02-26 | 20:19

av Eva Rylander

10 år med klimakterie-besvär

2019-03-3 | 19:36

av Eva Rylander

Menopausen efter 72års åldern

2019-03-4 | 13:55

av Eva Rylander

Märker inte när jag läcker urin - luktar illa

2019-02-27 | 07:08

av Eva Rylander

Framfall och urinvägsinfektion

2019-02-27 | 19:02

av Eva Rylander

Östrogenbrist trots min ålder?

2019-03-3 | 19:23

av Eva Rylander

Trappa ner Activelletabletter-hur gör jag?

2019-03-4 | 19:33

av Eva Rylander

Östrogen-Plåster eller -tabletter?

2019-03-4 | 19:50

av Eva Rylander

klimakteriet och vakna på natten

2019-03-5 | 07:35

av Eva Rylander

Svettas och fryser om vart annat

2019-03-5 | 13:23

av Eva Rylander

Klimakteriet - 15 år med besvär

2019-03-4 | 10:35

av Eva Rylander


Annons
Annons
Annons