Fråga doktorn

Fråga   Kvinnlig hälsa

Fråga: Hormonplåster

Hej! Jag är 52 år gammal och opererade bort livmoder, äggledare och äggstockar samt en cysta på cirka 2 kilo för ett år sedan. Jag började efter ett tag med hormonplåster, Estradot 37,5 mikrogram, men har trots detta otroligt mycket svettningar och vallningar. Kan det hjälpa med en annan styrka på plåstret? Eller finns andra alternativ? Mvh Kerstin

Svar:
Jag tror att preparatet är för svagt. Prova med dubbel dos (2 plåster samtidigt). Känn efter i 2-3 veckor. Om det hjälper kan du be att få starkare plåster utskrivet. Hjälper det inte så kanske du behöver byta till tabletter, därför att östrogenet i plåster sugs upp dåligt genom din hud.

Besvarade frågor under chatten

Denna fråga blev besvarad under expertchatten Frågor och svar om klimakteriet 2015. Nedan listas andra frågor besvarade vid samma tillfälle.

Fråga Besvarad
Östradiol och RFSH-prover

2015-08-21 | 13:08

av Anonym användare

Kombinationsbehandling med Ovesterin och Activelle?

2015-08-19 | 20:33

av Anonym användare

Hormonplåster

2015-08-19 | 16:10

av Anonym användare

Torra slemhinnor och urinvägsinfektioner

2015-08-19 | 15:42

av Anonym användare

Diabetes typ 1 och klimakteriet

2015-08-17 | 00:19

av Anonym användare

Går det att vänja kroppen vid låga östrogennivåer?

2015-08-15 | 07:43

av Anonym användare

Hur vet jag om jag är i klimakteriet?

2015-08-14 | 00:59

av Anonym användare

Hjälp vid klimakteriebesvär trots tidigare blodpropp

2015-08-13 | 14:06

av Anonym användare

Äter Remifemin mot klimakteriebesvär – behövs komplettering?

2015-08-13 | 12:34

av Anonym användare

39 år och i klimakteriet

2015-08-3 | 08:40

av Anonym användare


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.

Annons