Klimakteriet: Experten svarar på läsarnas frågor

Läsarfråga:”Har smärtan i kroppen med klimakteriet att göra?”

Hur länge kan man behandlas med östrogen? Vad kan man göra åt svettningarna? Och kan klimakteriet orsaka ledbesvär och svamp i underlivet? Här svarar gynekologen Eva Rylander på läsarnas frågor om klimakteriet.


Elina webb ljusare
Publicerad den: 2019-03-06
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Den 5 mars 2019  kunde Netdoktors läsare chatta med gynekologen Eva Rylander om klimakteriet. Här nedan kan du läsa några av de frågor och svar som kom in.

Vill du läsa alla frågor och svar? Följ då denna länk: Gynekologen svarar på dina frågor om klimakteriet

Hur länge kan man behandlas med östrogen?

Läsarfråga:

Hej! Jag har precis börjat med östrogenbehandling. När vet man när man ska sluta? Hur blir det då? Vänligen Linda

Gynekologen Eva Rylander svarar:

Enligt rekommendationer idag kan man fortsätta i 10 år utan att det finns ökad risk för allvarlig sjukdom. Snarare är det så att östrogen skyddar mot främst hjärtkärlsjukdom och till exempel mot benskörhet bland annat. Sedan beror det på hur gammal du var när du började. Yngre kvinnor bör använda hormonet under fler år än äldre.

LÄS OCKSÅ: Frågor och svar om hormonbehandling i klimakteriet

Annons
Annons

Svettas och fryser - vad kan man göra åt det?

Läsarfråga:

Hej, jag är 55 år har har inga speciella besvär förutom att jag växelvis blir väldigt varm och i nästa minut fryser. Kan man åtgärda detta med hormoner eller går det med åren över av sig självt? Tack! / Anneli

Gynekologen Eva Rylander svarar:

Om besvären uppstod i samband med menopaus kan det kanske vara övergångsbesvär och då kunde du prova hormonbehandling. Be om tid hos läkare som också kan ta prov på sköldkörtelfunktionen till exempel.

När kommer svettningarna - före eller efter mens?

Läsarfråga:

Kommer svettningarna innan mensen upphör helt eller när mensen varit borta en längre tid ? Jag blir mest varm svettig på huvudet, blir riktigt svettig. Vilken hjälp finns?

Gynekologen Eva Rylander svarar:

En del kvinnor börjar svettas redan innan mensen upphört för gott. Sista tiden innan menopaus (den dag i kvinnans liv då hon har sin allra sista mens) kan hormonnivåerna gå upp och ner och periodvis, då hormonnivån är låg, kommer svettningar. När hormonnivån stiger igen kan det komma mens.

Annons
Annons

Östrogen i tablettform, som plåster eller som gel brukar hjälpa. Du behöver söka läkarhjälp för att få recept.

Har man lättare att få svampinfektioner under klimakteriet?

Läsarfråga:

Hej! Jag är 45 år och börjar väl närma mig klimakteriet. De enda symptom jag märkt än är svettningar under natten. Men jag har besvärats av ständiga svampinfektioner och bakteriell vaginos i över två år nu och har behandlats med svampmedel i långa perioder senaste året. Ingenting hjälper.

Jag har fått råd av en allmänläkare att börja med östrogen lokalt. Men min gynekolog tycker att jag ska undvika östrogen på grund av svampinfektionerna. Jag tycker inte själv att jag har torra slemhinnor. Däremot har vi stoppat menscykeln genom att jag äter mellanpiller, men gestagenet gör kanske varken till eller från för svampinfektionerna.

Vad tror du om detta? Har man lättare att få svampinfektioner när man kommer i klimakteriet eller kan det till och med vara så att man slipper dem då?

Gynekologen Eva Rylander svarar:

Svamp behöver östrogen för att överleva. Kvinnor som inte har mens längre och som inte heller använder östrogentillskott, varken systemiskt eller lokalt, har inte svamp i vagina (men kan ha det på andra ställen som i till exempel ljumskarna).

Du bör sluta med minipiller (du skriver mellanpiller) det är gestagen och svamp trivs även med det hormonet.

Är smärtan i kroppen relaterade till klimakteriet?

Läsarfråga:

Jag upplever att jag får ont i kroppen på ett annat sätt nu efter klimakteriet. Träningsvärk, som tidigare ändå kunde kännas lite skön, är nu mer långvarig och jag är stel under längre tid efter träning. Att träna har blivit så obekvämt efteråt att jag verkligen drar mig för att röra mig, vilket förstås inte alls är bra.

Är detta alls relaterat till klimakteriet? Och vad kan jag göra för att slippa ömmande muskler och stelhet under så många dagar efter ett träningspass?

Gynekologen Eva Rylander svarar:

En del kvinnor får ledbesvär av östrogenbrist postmenopausalt. Östrogentillskott i form av tabletter eller plåster kan hjälpa i dessa fall. Hormonet ökar mängden ledvätska som kan vara en anledning till värk och stelhet. 

Be en läkare skriva ut ett östrogenpreparat för tre månader. Hjälper det inte, så är det inte östrogenbrist som förklarar dina besvär.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Tara Wahab 2019-03-15 13:24 (3 månader sen)

    Hej!
    Jag är 50 år gammal och har varit väldigt fysiskt aktivit hela tiden, tränat 5-6 ggr/vecka på Friskis och Svettis. Sedan två år tillbaka har jag slutat ha mens och haft mycket värk sedan dess. Jag har dels blivit diagnostiserat med tennisarmbåge, performissyndromet och till från haft ont I knäna. Jag tog Cliovelle 1mg/0,5 mg I 3 månader och gick upp 3 kg för att jag fick ökat aptit, blev aldrig mätt. Sedan fick jag Estrado med 50 mg med Provera 10 mg som jag skulle var tredje månad I 10 dagar och plåsterna skulle jag 2 ggr I veckan. Tyvärr svettas jag fortfarande på nätterna och min sömn har försämrats. Vad kan jag göra för att värken försvinner och kunna sova igen utan att jag får hög aptit? Jag har provat naprapat och kiropraktor utan resultat tyvärr för mina värk. Vad göras, tack?

  • Avatar Helena Erlandson 2019-03-15 14:19 (3 månader sen)

    Är nyss fyllda 80 år och äter Indivina 1mg/2,5 mg månd. onsd. fred. alltså 3 st. i veckan och undrar om det är farligt vid så hög ålder?

  • Avatar wencheroos@gmail.com 2019-03-15 15:47 (3 månader sen)

    Dette var nyttig og mycket informativt! Så fint at man setter fokus spesifik på kvinnohelsa och de problemen som vi får når mensen stopper opp. Kjende igen mig i dig som svettas og deretter fryser. Bra svar fån doktorn som nevner emnesomsetningen. Har fått opererat bort hele kjertelen och har samma problem, då det svinger mtp hur mycke Levaxin jag tar. Ønsker att ni tar upp flera saker som berør just kvinnors helsa!
    MVH Elisabet

  • Avatar Inger Tell 2019-03-15 18:14 (3 månader sen)

    Hej,
    Jag är 68 år och min mens upphörde när jag var ungefär 48. Jag åt östrogen mellan 43 och 53 år, fick sedan sluta
    pga myom i livmodern. Myomen försvann efter ett tag. Successivt fick jag väldigt torra slemhinnor, både i mun/svalg
    och underliv. Har använt Oestring vaginalinlägg i ca 10 år. Jag har inte haft några blödningar eller andra problem med
    underlivet.
    Jag har fibromyalgi och artros sedan ca 20 år, så det finns gott om anledningar till smärta och stelhet. Men efter att jag
    läst en fråga med svar här på netdoktor.se, har jag förstått att östrogenbrist också kan orsaka smärta.
    Skulle det vara en bra idé för mig att ta östrogen i tablettform igen, eller vore det olämpligt?
    Ser fram emot ert svar.
    Hälsningar
    Inger Tell

  • Avatar Elina Mattsson 2019-03-27 11:35 (3 månader sen)

    Tack för alla kommentarer. Frågorna och svaren kommer från en chatt som hölls mars 2019. Eva Rylander kan därför tyvärr inte svara på frågor som kommer in här i kommentarerna. / Elina, redaktör på Netdoktor

  • Avatar Lena 2019-04-7 19:34 (2 månader sen)

    Har börjat med östrogen i form av tablet med gestagen .
    Nu säger min läkare att man bara skjuter klimatriebesvären framför sig när men äter det. Är det så?? Är 55 år har haft vallningar i två år tror jag. Har haft p- spruta i många år..

  • Avatar Margareta Åhbeck 2019-04-12 20:14 (2 månader sen)

    Är 82 år och börjat med östrogenring sedan en dryg månad. Har haft en urinvägsinfektion och har nu klåda och flytningar. Har inget samliv längre. Skall jag ta ut ringen eller?


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons