Forum Kvinnlig hälsa


Ätit Cerazette i två månader.

Hej. Jag är en kvinna på 40 år som för två månader sedan började äta Cerazette. jag har aldrig tidigare ätit någora hormoner eller p-piller, då jag anseer att jag inte behövt det tidigare. jag har levt med en kvinna i drygt 12 år. Nu är det så här att jag fick min mens för åtta dagar sedan och jag har fortfarande inte slutat få en mens aktig blödning. Min vanliga mens brukar pågå mellan 1,5 dag till 3 dagar, så detta känns väldigt konstigt. Jag äter pillerna för att se om de kan minska mina menssbesvär. Jag har en sådan kraftig PMS, jag mår illa, spyr, får migrän, extrema menssmärtor i magen och ryggen och blir extremt trött. Lite har pillerna hunnit hjälpa, får inte alls så kraftiga smärtor, mår inte illa och blir inte alls lika trött, men trots att jag inte har ägglossning så har mensdagarna ökat och jag har mer ont i huvudet, kraftigare migrän. Blöder dock inte mer än jag gjorde innan men längre tid. Känns väldigt knepigt detta. Nästan så att jag börjar fundera på att sluta med pillerna men kan jag göra det utan att ha pratat med min doktor först? Hon sa att jag skulle testa i tre månader i alla fall och funkar det inte så skulle jag sluta. Grejen är också att jag slutar blöda fram till eftermiddagarna och blöder inget fram till nästa morgon då jag tar ett nytt piller. Då börjar jag blöda igen. Ska det vara så? Hur viktigt är det att ta pillerna exakt samma klockslag varje dag? Börjar bli ganska trött på dett blödande nu. Ska jag sluta eller fortsätta. jag vill ju helst bara bli av med mina besvär. Egentligen vill jag sterilisera mig. Vad ska jag göra tycker ni?
Marie

Jag slutade med pillerna för fem dagar sedan eftersom jag aldrig slutade blöda. har fortfarande inte slutat blöda. Har nu haft blödningar i 14 dagar. Jag är vegetarian och äter inte kött, fisk eller kyckling alls, så då underar jag om jag fortsätter böda länge till finns det risk för järnbrist då? Vad ska jag göra?

Annons
Annons
Annons