Träningsövningar vid vestibularisneurit


Uppdaterad den:
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons
Annons
Annons

Steg 1

  • Sitt på en stol.
  • Fäst blicken på en punkt på cirka två meters avstånd.
  • Vrid huvudet snabbt från sida till sida i horisontalplanet utan att släppa punkten med blicken.
  • Övningen utförs i cirka 15 sekunder.
  • Därefter utförs samma övning, men den här gången skakar patienten huvudet uppåt och nedåt i vertikalplanet i 15 sekunder med visuell fixering.

Steg 2

  • Res dig och nudda vid ett fast föremål (till exempel en stol) med ett finger.
  • Vrid huvudet på samma sätt som i steg 1.
  • Om övningen inte leder till fall eller stark obalans kan du släppa föremålet med fingret och upprepa huvudrörelserna i steg 1.

Steg 3

  • Fäst blicken på en punkt i ögonhöjd och gå sedan fram mot punkten medan du vrider huvudet från sida till sida. Detta görs i 15 sekunder.

Steg 4

  • Ställ dig med öppna ögon på en mjuk yta, till exempel en kudde.
  • Nudda vid ett fast föremål (till exempel en stol) igen, hitta balansen och stå kvar i cirka en minut.
  • Håll blicken fäst som tidigare och upprepa övningen i steg 1.

Steg 5

  • Stå kvar, slut ögonen i en minut och hitta balansen medan du nuddar det fasta föremålet.
  • Släpp föremålet och försök att hitta balansen.

Steg 6

  • Ta ett glas vatten i handen. Medan du koncentrerar dig på att hålla glaset står du först med ögonen öppna och sedan med ögonen slutna.
  • Båda övningarna varar i cirka en minut.
  • När du klarar av det går ut på gatan och tittar i skyltfönster samtidigt som du försöker att röra huvudet som i steg 1.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons