Sex års väntan på diagnosen psoriasisartrit (PsA)

Väntan på en diagnos är lång för personer med psoriasisartrit, PsA. I genomsnitt får patienterna gå i drygt sex år med ledvärk innan de ens får en remiss till reumatolog, visar en ny studie.

Publicerad den: 2015-06-12
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Psoriasisartrit (PsA) är en ledinflammation som drabbar omkring var tredje person med psoriasis. Med en tidig diagnos av PsA är chansen större att man lyckas undvika permanenta skador på lederna. Trots detta är väntan på en diagnos utdragen för många patienter. En ny studie visar att det i snitt tar 6,5 år från det att patienten för första gången söker sjukvård på grund av ledvärk till dess att hen får sin PsA-diagnos: Först 6,1 år innan patienten ens skickas till reumatolog och sedan ytterligare några månader innan diagnosen ställs, rapporterar Dagens Medicin.

– Det var överraskande att tiden till PsA-diagnos var så lång, säger Julia Rockberg, forskare på företaget IMS Health i Stockholm, till tidningen.

Annons
Annons

Ofta ledvärk redan innan första psoriasisdiagnosen

Studien visade också att två av tre patienter hade sökt vård för ledvärk innan de fick sin psoriasisdiagnos. Den holländske reumatologen Kurt de Vlam kallar resultatet för provokativt, eftersom den allmänna uppfattningen är att psoriasis i huden kommer före psoriasis i lederna.

Studien baserades på journaldata från sjukhus, primärvård och nationella hälsoregister och omfattade drygt 380 patienter med psoriasisartrit. Den har finansierats av läkemedelsbolaget Abbvie.

Läs gärna Netdoktors intervju med Carolina Degerkvist som har psoriasisartrit »

Annons
Annons

Har du psoriasisartrit? Hur snabbt fick du din diagnos? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar wering 2015-06-22 18:55 (2 år sen)

    Första kontakt med vårdcentral mitten 80-tal. Läkaren antog psoriasisatrit. Tyvärr slutade läkaren där och jag fick ingen fortesatt utredning. Imitten 90-tal kom jag till reumatolog på lasarettet som helt ironiserade mig. Tvärstopp. Jag fortsatte att söka hjälp och kom 2010 till en annan reumatolog på lasarettet fick pröva tre olika mediciner som inte hjälpte. 2015 beslutades att jag skulle få börja med Embrel. Reumatologen slarvade med prover för att kunna börja behandlingen. Hen missa att kolla om jag har TBC, vilket jag inte har. I väntan på besked igen fick jag ett insektsbett med en kraftig infektion i armen och fick alltså inte påbörja medicineringen förrän infektion var borta med antibiotika. I samband här flyttade jag till annan ort och blev inskriven på reumatologen där. Stopp igen. Den här reumatologen kunde inte gå på mina journaler från lasarettet jag kom ifrån. Det värsta är att hon tog semester t.o.m juli 2015. Mina problem är att lederna än mer förvärras. Man får ju inte ge upp men det är snudd på att göra det. Jag har alltså sökt hjälp i ca 30 år.

  • Avatar Marita Edh 2015-07-8 22:40 (2 år sen)

    Jag fick vänta i ca 20 år .... Hade ppp o ledvärk .... men det tog så lång tid .... jag blev remitterad till min nuvaranse hudläkare som kopplade ihop mina symtom och då förstod jag. .........

  • Avatar Malin Davidsson 2015-07-9 11:59 (2 år sen)

    Jag hade nog tur eftersom det inte ens tog två år att få min diagnos (psoriasisartrit)

  • Avatar Anneli Holm 2015-08-28 04:29 (2 år sen)

    Jag blev sjuk 2002 och remitterad till reumatologen ganska omgående där jag fick förklarat för mig att jag var för ung för att ha reumatism då jag bara hade hög sänka. Då var jag 23 år och fick gå hem med ordinationen vila eftersom jag hade enligt henne en muskelinflammation.
    Jag vilade i tre år vilket resulterade i en slutlig kollaps där jag knappt kunde gå eller tvätta mig själv. Jag var ett kolli på 25 år som var totalt knäckt. Till slut tog jag kontakt med min husläkare som tog nya prover och remitterade mig tillbaka till reumatologen. Han hade dessutom en god vän som var läkare där som han kontakta samtidigt. Tre dagar senare blir jag uppringd av reumatologen som ber mig komma in akut nästa dag. Då var min snabbsänka på över 100.
    Aldrig under denna tid hade jag hudbesvär utan endast ledproblem. Det gjorde att när jag väl gick över på de biologiska läkemedlet Enbrel 2010 kunde man slutligen konstatera att det var just psoriasis artrit jag har. Så 8 år tog det men jag led aldrig av att vara "diagnoslös" de sista 2 åren eftersom jag blev så pass bra till slut :D

  • 20150930061621
    2015-09-30 06:36 (2 år sen)

    Jag har fått diagnosen efter tre veckor men har inte fått någon hjälp med vad jag ska göra för att komma tillbaka. Hade ont i höfter och ben i fem veckor men trodde det var träningsvärk så då skulle det gå över, det gjorde inte det utan vid en bussresa startade värken la grande. Efter ett par besök på VC och akuten fick jag diagnosen och man satte in kortison vilket tog ner värken ett par dagar. Vid kontakt med VC fick jag en tid o fyra veckor och ett recept på värktabletter. Har nu så mycket värktabletter att jag kan starta eget apotek. Jag vill att man ska hjälpa mig med artriten så jag kan leva inte trycka i mig en massa värktabletter. Känner dåligt stöd från VC.

  • Avatar Renee 2016-01-30 19:23 (23 månader sen)

    Efter flera undersökningar för allt som möjligt på VC, skickade de mig till reumatologen. Hon tittade på alla undersökningar och undrade om jag hade familj med psoriasis? Min mamma har psoriasis. Då tänkte reumatologen direkt på psoriasisartrit. Jag var förvånad, jag har ingen psoriasis, men lite eksem i hårbotten. Enligt reumatologen sitter det i mitt blod... Jag har en mild form av psoriasisartrit till och med nu. Har också besvär av anemi, får nu varje år en järninfusion.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:11 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:34 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:00 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:34 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:49 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.

  • Avatar Natalie 2017-02-16 18:12 (10 månader sen)

    Jag fick tjata mig till en tid hos VC men därefter tog det bara två, tre veckor innan jag fick en kallelse till reumatologen. Väntetiden där var dock en månad. Men så fort jag kom in "i systemet" så har allt gått snabbt, första besöket användes ultraljud för att fastställa diagnosen och samma dag fick jag mina första kortisoninjektioner. Allt har sedan dess gått i en rasande fart och medicineras nu både med metotrexat, orudis retard och benepali-sprutor. Mår så bra i kroppen att jag skulle kunna gå med i cirkusen, från att tidigare inte ens komma ur sängen eller klä på mig kläderna själv.


Annons
Annons