Forum Psoriasis


psoriasis - mjöl och gryn

Kan någon säga om malt och rågmjöl förvärrat psoriasis symtomen? Berätta om det i så fall.

LCHF-kost som är helt utan mjöl brukar förbättra för många så helt fel ute är du nog inte! Lite anektorer: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=h%C3%A4lsoeffekter_av_lchf_vid_psoriasis Mvh Wille


Det där med vilken kost som är bra vid psoriasis varierar. Vissa tycker att symptomen minskar om de äter mycket fisk, andra påstår att de blir värre av citrusfrukter, det finns vetenskap som visar på att rökning förvärrar symptomen men vissa hävdar att de märker ingen skillnad efter de slutat röka, vissa påstår att spannmålsprodukter kan ha negativa effekter osv, osv. Vi reagerar olika beroende på att vi är inte kloner. Vissa får bieffekter av en specifik medicin, medan andra inte får det.


Så är det bland andra djur också, dvs att dom är olika. Ta björnarna. Ca 50% av björnarna lider av migränanfall medan 50% aldrig behöver ta migränmedicin. Bland älgarna (dom är också olika) så har ca 20% astma, medan de resterande 80 % inte alls behöver brikanyl eller vad det nu kallas. Men visst är det så att älgarna är olika. När det gäller laxar så har över 10 % magproblem. Dom av laxarna som är olika får också behandling med losec mot detta. När det gäller oss människor, speciellt ursprungsbefolkningar där varje individ äter exakt lika kost, ja där är det väldig spridning på hela spektrat av åkommor. Migrän, acne, hudåkommor, ledvärk, magproblem, kol, allergier, eksem, astma och en massa annat är väldigt vanliga. Inte som hos oss som äter modern tillverkad föda. ..Visst är vi olika, men många av oss stoppar också i oss alltifrån helt fel till lite mindre fel kost under en vanlig dag. Allt detta felaktiga börjar redan i fosterstadiet och fortsätter så fort vi slutar amma. Är det naturligt med exempelvis omestrade margarinfetter? Passar dessa in i våra cellstrukturer? Hur påverkar den moderna förändrade fettsyrabalansen oss? Kan vi återställa denna viktiga balans på något sätt så att vi inte får ett så stort övertag av inflammerande omega-6 fetter jämfört med de bättre omega-3 fetterna? Alla borde läsa på mer på sambandet mellan kost och hälsa. Historiskt sett så var vi friskare trots varken apotek eller sjukvård. Sen 50-talet har sjukvården femdubblats och vi har både fått kostråd och en matindustri (från samma aktörer). Titta in i ett apotek och tänk till. Är vi människor så felskapta att vi behöver allt detta? Jämför med "djur som äter sin arts naturliga föda! Lästips kan vara Matrevolutionen. Mvh Wille


Hej! Vad gäller det du skriver om björnar, älgar och laxar förstår jag inte ett dugg av vad du menar. Däremot kan jag hålla med dig om att vår kosthållning kunde varit betydligt bättre, men det är inte lätt som konsument att ställa sig och göra långkok och annan gedigen matlagning och övrigt hushållsarbete med tanke på att vi ska jobba heltid, ta hand om barnen, umgås med släkt och vänner och försöka ha någon form av fritid. Detta utnyttjar givetvis livsmedelsindustrin glatt påhejade av Livsmedelsverket. Det blir alltså inte särskilt rättvisande att jämföra vår "västerländska" livssstil med den livsstil ursprungsbefolkningar har. Att sjukvårdskostnaderna ökat sen 50-talet beror inte enbart på sämre kosthållning utan även på att vi rör oss mindre. Skolbarnen på 50-talet var rena elitidrottarna jämfört med dagens. Jag följer ingen särskild diet, men är medveten om vilka livsmedel som är ohälsosamma, däremot försöker jag i möjligaste mån äta mat som inte innehåller tillsatser. Jag jagar alltså inga kalorier i maten, dem tränar jag bort och det funkar alldeles utmärkt. MVH SJ


Jag syftade på oliketen som alla gillar att tala om. Är vi verkligen så olika och varför verkar det inte finnas samma olikhet hor djur som fortfarande äter sin arts naturliga föda? Läste nyss att Amish-folket i USA inte har de värfärdssjukdomar vi har och dom äter mer riktig mat. Här är man helt plötsligt "lika", vilket faktiskt ger ett hopp om att vi kan ställa allt tillrätta igen. Genom att helt enkelt börja äta människoföda igen..Mer om detta längre ner. Människor som idag belastar sjukvården med astma, allergier, olika hudåkommor, migrän, ledbesvär, acne, diabetes 2 osv är inte stillasittande barn. Dessa åkommor kan ha med felaktig mat från fosterstatiet och framåt. När det gäller vad man äter så måste vi utbildas i vad som är bra mat verkar det som. Idag väljer folk ofta tillsatsfyllda lättprodukter istället för de naturligare varianterna. Folk får inte reda på att exempelvis WHO gått ut med att det inte finns något samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom. En sådan stor nyhet gav en liten tidningsnotis så folk fortsätter att köpa lättmargariner och matlagningsgrädde osv. Alla borde även titta igenom Sugar - The bitter truth på YouTube. Ingen tvingar en människa oavsett stressigt jobb att köpa dricka eller godis (som ofta är kroppens svar på en alltför energifattig föda tidigare under dagen). Att öppna en påse sås och vispa ner innehållet i lite vatten och sen tillsätta lite fett är inget som går snabbare än att: 1. Smält en klick smör på svag värme. 2. Tillsätt dubbla mängden Creme Fraiche och ett par matskedar majonäs. 3. Vispa i lite salt och dragon. Klart på under 2 minuter och det är en nyttig sås utan skräp. Snabbmat är för mig att skippa potatis, pasta och riskok. Kokar man upp lite grönsaker istället och ersätter den blodsockerhöjande stärkelseenergin i potatisen med min goda sås ovan så går det jämt upp i energi, men du spar en massa tid. Dessutom är du mätt längre och slipper paltkoman som många brukar få. Lite förändringar som ger bra resultat alltså. Mvh Wille


Långkok låter onekligen långt. För mig funkar det bra med en köttbit, grönsaker och en god sås. Det tar lika lång tid som det tar att steka köttbitarna. Vill man ha snabbmat så köper man en färdiggrillad kyckling istället. Kostar som en öl på krogen om man tycker att nyttig mat är dyr.


Hej! Olikheten mellan individer av samma art/population är ungefär densamma ovsett art/population, förutom de arter/popultioner som lider av inavel. Lite svårt också att jämföra människors kosthållning med vilda djurarters, då de vilda djuren inte kan välja och vraka så som vi människor kan. De får helt enkelt ta vad som går att få tag på. Många arter är därför generallister, dvs. äter det mesta medan vissa är specialister och har ett väldigt snävt urval av mat. Vad gäller Amish-folket så arbetar de också ganska hårt (träning = kaloriförbränning) de flesta dagar i veckan, till skillnad från många västerlänningar vilka allt för ofta sitter framför TV:n och/eller datorn och beslastar därför sjukvården pga sin inaktivitet. Att äta nyttig mat är viktigt, men ingen diet i hela världen ger starkare hjärta eller starkare muskler för den delen, bättre kondition, starkare benstomme, starkare leder, bättre balans, koordination, smidighet, snabbhet. Endast träning klarar detta. Vänliga hälsningar SJ


Psoriasis, astma, migrän, rematoida sjukdomar, allergier, eksem osv finns oavsett om du tränar eller inte.


Dessa sjukdomar förekommer också oavsett vad man äter. Att äta någon specifik diet botar inga sjukdomar, däremot kan man med motion och en sund kosthållning se till att ens allmäntillstånd är starkt och därmed förebygga många sjukdomar och även ha en högre stresstålighet mot vissa sjukdomar, t.ex. att man kanske inte däckar ihop för första bästa förkylning. En kommentar till ditt första inlägg angående mjöl. Det är skillnad på mjöl och mjöl. T.ex. har det visat sig att ekologiskt producerade livsmedel har bättre näringshalt än konventionellt odlade. Dessutom är det skillnad på fullkornsmjöl och vitt mjöl. Det är dessutom skillnad på nymalet mjöl och mjöl som lagras längre perioder och därför måste vitaminberikas. Gå in på denna sida och kolla: http://www.rostangamolla.se/ och läs om deras sätt att baka bröd.


Är det verkligen så? Jag motionerar på ett sätt som jag finner lagomt och har haft noll sjukdagar de senaste 10 åren. Många av mina vänner motionerar mer men är oftare sjuka, har mer skador och absolut ingen bättre allmänhälsa. Dessutom tror många av dom att man måste motionera för att hålla vikten, vilket ju bara stämmer om du äter en massa mjölmat (och knappt det). Vill man leva frisk långt in i sin ålderdom ska man nog ha en livsstil som fungerar oavsett om du sitter i rullstol eller har tid och möjlighet att röra på sig. Ett sätt att nå dit kan vara att minska på mjölmat. Oavsett hur den är framtagen så behöver det inte vara optimal människoföda. Visste du förresten att en skiva lingongrova höjer blodsockret lika mycket som 55 gram socker för en typ-2 diabetiker. Då förstår man också att om man vill äta bröd så har man att välja på mellan att tokmotionera eller i slutändan kanske amputera. Om du inte motionerar så måste du öka mängden insulin och till slut blir du så överviktig att du inte klarar av att motionera. Enklast att hoppa över brödet för diabetiker...och sen har man ju hört att alla borde äta som en diabetiker!! Hoppas Nikeliina att du testar mjölfritt några veckor. Kanske din mage blir super och du får ett bättre immunförsvar på köpet. Det är aldrig fel heller. Mvh Wille


Som jag skrev tidigare, vi är inte kloner, vi är olika till viss grad. Att man får skador vid hård träning är inget konstigt och har i princip inget med hälsa att göra, utan är snarare en mekanisk fråga. Man belastar helt enkelt kroppen hårt och ibland skadar man sig. Inget konstigt med det. Dessutom är man inte 100 % skyddad mot sjukdomar bara för att man har en sund livsstil, däremot som jag skrev tidigare blir man tåligare mot vissa sjukdomar. Att hålla vikten kan man göra på minst tre sätt: enbart med kosten, enbart med motion eller en kombination av dessa. Det är upp till var och en att prova sig fram vad man finner bäst. Man kan hålla vikten även om man vräker i sig sötsaker varje dag, bara man rör sig tillräckligt mycket. Här ser man också att vi är olika, vissa kan äta hur mycket sötsaker som helst utan att gå upp i vikt medan andra går upp i vikt av pyttesmå mängder sötsaker. Min egen åsikt är att den nyttigaste och effektivaste fettförbränningen får man om man kombinerar motion med sund kost. Man håller inte enbart vikten, utan håller muskler och hjärta (blodcirkulationen), skelett och leder igång. Problemet är ju att många hamnar i rullstol pga att de inte tränat under sina aktiva år. Det finns gott om folk som inte kan klara sig utan handikapphjälpmedel pga att de knappt har några muskler, vilket har lett till att deras leder blivit förstörda, och då menar jag inte att man får psoriasis artrit av att inte träna, men man kan däremot bli av med symptomen om man tränar. Mjölmat är kanske inte optimal föda, men att generalisera och dra all mjölmat över en kam ger en minst sagt felaktig bild. Jämför man Röstånga möllas bröd med lingongrova är skillnaden minst sagt stor. Lingongrova är fylld med socker, salt och tillsatser medan Röstånga möllas surdegsbröd är bakat på nymalet fullkornsmjöl helt utan socker, salt, mejerifett och tillsatser. Dessutom: Jag tycker att träning och motion borde vara ett naturligt inslag i varje människas liv.


Alla vet att man ska äta nyttigt och motionera. Det har vi vetat i rätt så många år nu men frågan är om det hjälpt? Vi har en matrevolution i Sverige idag som håller på att sprida sig till andra länder i världen. Massor av människor gör enkla kostförändringar och upplever drastiska hälsoförbättringar. Många brukar göra denna beskrivning.. Jag har levt hela mitt vuxna liv med en tro att det är så här man ska må och känna. Att det är ett normalt tillstånd för en människa att ha en skaplig lista med åkommor. Efter kostförändringen försvinner ofta alla dessa från listan. Jag är själv 44 och jag känner mig som 18. Det spelar ingen roll om jag har uppehåll i min träning eftersom jag känner mig likadan varje dag (jag väger likadant oavsett om jag tränar mer eller mindre). En katt behöver inte värma upp eller träna för att kunna hoppa upp på en dörrkarm och katten kan vara rejält gammal för att klara detta. Så blir det för oss människor om vi slutar stoppa i oss mat som hela tiden ger en låggradig inflammationsprocess. Vi känner inte av den, men den pågår 24 timmar om dygnet. Att byta till anti-inflammatorisk kost vänder hela inflammationsprocessen och då försvinner åkommorna en efter en eftersom dom är orsaker av inflammationen. Hit hör nog artros och psoriasis och en massa annat. Speciellt leder i hela kroppen påverkas. Lingongrova innehåller inget tillsatt socker, men det är stärkelsen som redan i munnen omvandlas till långa druvsockerkedjor (som dextrosol) som ger den här blodsockerhöjningen. När det gäller socker så innehåller det mer av den fettbildande fruktosen (som är skadlig i utvunnen form). Mvh Wille


Det där med Lingongrova får du allt ta och läsa på bättre om. http://www.pagen.se/matbrod/morka-skivade-brod/pagen-lingongrova/ http://www.pagen.se/matbrod/morka-skivade-brod/LingonGrova-Special/


Ser nu att det är sirap och socker, men att sockerarter står för 9 av 45 gram kolhydrater. Den stora delen är nog stärkelsen ändå. Hur mycket kolhydrater har de bröd du tog upp och har någon diabetiker gjort blodsockertester efter att ha ätit dessa? Bröd kan ha en inflammatorisk effekt så jag skulle fortfarande föreslå att man utesluter allt bröd, för att sedan testa att återinföra olika sorter (om man nu behöver det) Wille

Annons
Annons
Annons